Hallo,
Je schrijft een factuur uit voor een geleverde dienst/product. Dan gaat de levering uiteindelijk niet door. Wat doe je met de factuur? Deze kan je niet zomaar weggooien, anders mist er een factuurnummer tussen de stapel voor de belastingdienst neem ik aan?
What to do?
Alvast bedankt!
credit nota
2Hallo Monfils,
Om deze factuur te 'neutraliseren' zou ik een (interne) credit nota opmaken. Dat is een factuur maar dan met negatieve bedragen (een min -/- teken ervoor). Je maakt dus de zelfde factuur op, maar dan negatief.
Als extra informatie zou ik het nummer van de initiele factuur vermelden, met de reden waarom deze gecrediteerd is (er is afgezien van levering). De nieuwe creditnota krijgt dus ook een nieuw factuurnummer, en je reeks blijft dus intakt.
Het saldo van deze factuur en de creditnota is op alle fronten nul, debiteuren, btw en omzet.
Je kunt eventueel de creditnota ook naar de klant sturen, zodat het verhaal ook in zijn/haar administratie compleet is.
Groeten, Tijn
Om deze factuur te 'neutraliseren' zou ik een (interne) credit nota opmaken. Dat is een factuur maar dan met negatieve bedragen (een min -/- teken ervoor). Je maakt dus de zelfde factuur op, maar dan negatief.
Als extra informatie zou ik het nummer van de initiele factuur vermelden, met de reden waarom deze gecrediteerd is (er is afgezien van levering). De nieuwe creditnota krijgt dus ook een nieuw factuurnummer, en je reeks blijft dus intakt.
Het saldo van deze factuur en de creditnota is op alle fronten nul, debiteuren, btw en omzet.
Je kunt eventueel de creditnota ook naar de klant sturen, zodat het verhaal ook in zijn/haar administratie compleet is.
Groeten, Tijn
Flow & Co Oplossingen voor administratie en management
3
Ok, hartstikke bedankt voor je antwoord.
Ik maak dus gebruik van het opvolgende (factuur)nummer voor deze (negatieve) factuur.
Maar wat als de datum van deze "nieuwe" factuur in het 3e kwartaal valt en de vervallen factuur in het 2e kwartaal?
BTW is dan immers al afgedragen. Of kan je met de "negatieve" factuur de btw aftrekken van je verschuldigde btw bedrag in het 3e kwartaal?
Ik maak dus gebruik van het opvolgende (factuur)nummer voor deze (negatieve) factuur.
Maar wat als de datum van deze "nieuwe" factuur in het 3e kwartaal valt en de vervallen factuur in het 2e kwartaal?
BTW is dan immers al afgedragen. Of kan je met de "negatieve" factuur de btw aftrekken van je verschuldigde btw bedrag in het 3e kwartaal?
4
Hallo,
Graag gedaan!
Inderdaad, ook de BTW komt dan (cumulatief) verrekend in het 3e kwartaal. Die factuur blijft onderdeel uit maken van btw aangifte 2e kwartaal, die aangifte heb je al gedaan. In het 3e kwartaal çorrigeer' je dat met die credit nota.
Groeten, Tijn
Graag gedaan!
Inderdaad, ook de BTW komt dan (cumulatief) verrekend in het 3e kwartaal. Die factuur blijft onderdeel uit maken van btw aangifte 2e kwartaal, die aangifte heb je al gedaan. In het 3e kwartaal çorrigeer' je dat met die credit nota.
Groeten, Tijn
Flow & Co Oplossingen voor administratie en management