Belasting aanslag boeken

1
Hoe boek ik goed een belastingaanslag loon en omzet belasting.

Wij boeken de aanslag alleen in op het moment van betaling.
via de bank boek.
Aangezien wij achter lopen met aanslagen moeten wij kosten/rente betalen ,maar daar krijg je achteraf pas bericht.

Op moment van boeken boek ik af :
loonbelasting of btw
aan bank

Als ik de aanslag terug krijgt staat meestal op dat ik 1000 heb betaald maar 100 naar kosten gaat en nogmaals 10 euro naar rente.

Eigenlijk moet ik een memoriaal maken. maar meestal corrigeer ik via de bank mijn eerder boeking naar.

loonbelasting 890
boete 100
te betalen rente 10
aan bank.

Doe ik het wel goed.
Of weet iemand nog een beter manier/makkelijker mannier om de belasting te boeken.

jo :? :?

2
Jo,

De boekingen die je doet zijn in principe goed. Het heeft weinig zin als je eerst achteraf, na de betaling, inzicht krijgt in de van de betaling afgeboekte kosten en rente om dan eerst nog een memoriaal boeking te maken.

Je krijgt op een gegeven moment bericht van de belastingdienst hoe ze de betaling hebben verwerkt. Dat document kan je als boekingsdocument gebruiken en achter het dagafschrift van de bank opbergen en dus ook alszodanig op dat moment boeken.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

3
ecofin schreef:Jo,

De boekingen die je doet zijn in principe goed. Het heeft weinig zin als je eerst achteraf, na de betaling, inzicht krijgt in de van de betaling afgeboekte kosten en rente om dan eerst nog een memoriaal boeking te maken.

Je krijgt op een gegeven moment bericht van de belastingdienst hoe ze de betaling hebben verwerkt. Dat document kan je als boekingsdocument gebruiken en achter het dagafschrift van de bank opbergen en dus ook alszodanig op dat moment boeken.

John

Dank je John.
:D

4
Toch nog een vraag John. Ik werk niet zo lang in die bedrijf.
Het is toch zo als je het goed wilt doen. Je de volgende boeking moet maken.
Als je aanslag krijgt boek je
Nog te betalenloonbelasting
aan loonbelasting

Als je betaald hebt dan pas mij eerder opgegeven journaalposten.

En hoe zit het met kosten. Wij hebben de aanslagen niet betaald.
Krijgt dus bericht van belasting dienst dat er vb 500 euro aan extra kosten boven is gekomen. En die kunnen we nog niet betalen.
Boeken we dan zo:
heffing/boete belasting 500
aan loonbelasting

jilly

5
Jo,

Uit de salarisadministratie volgt in eerste instantie de te betalen loonbelasting die is ingehouden op het salaris van het personeel. die zal dan credit zijn geboekt op (Te betalen)Loonbelasting. Eventuele opslagen in de vorm van boetes en/of rente kan je natuurlijk niet eerder weten dan dat de Belastingdienst daarvan een opgave verstrekt. Zodra die is gesignaleerd kan je dus boeken
(Personeels)Kosten
Aan (Te betalen)Loonbelasting

Vervolgens kan je de betalingen aan de Belastingdienst boeken met
(Te betalen)Loonbelasting
Aan Bank.

Dit is de juiste manier van boeken.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

6
bedankt John,

Maar hoe zit het met btw .

jo

7
Dat is in wezen hetzelfde. BTW ontvang je van je afnemers en draag je vervolgens af aan de Belastingdienst. BTW betaal je aan je leveranciers en dat vorder je vervolgens van de Belastingdienst.

De BTW zelf is dus nooit een laat (verlies) voor de ondernemer; wel lastig maar dat is wat anders.

Betaal je te laat of te weinig dan kan je geconfronteerd worden met boetes en renten. Die zul je als kosten moeten boeken.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

8
oja,
als ik factuur maakt. Boekt de computer al voor mij de de journaalpost, af te dragen btw.
en idem bij inkoopboek voor te ontvangen btw.

ik begrijpt het.

bedankt John