Betalingen van Holding via Werkmaatschappij.?

1
Domme vragen bestaan niet, maar toch..?

Heb een Holding die factureert netjes met BTW management fee aan werkmaatschappij..

werkmaatschappij betaald echter via bank/kas netto loon (voorschotten) aan mij uit...

hoe boek ik het een en ander nu..

afboeken van de Crediteur (factuur) in werkmaatschappij tov kas/bank en dan..
tegenboeken van Debiteur (factuur) in de holding tov wat...?

ik krijg de journaalpost niet in mijn hoofd...
of via de rec. courant rekening die bestaat tussen holding en werkmaatschappij?

pfff...

wie maakt me blij.. :lol:

2
Frank,

Welkom op dit forum. Inderdaad domme vragen bestaan niet. Soms zie je het even niet meer en wat is er dan handiger om even hulp in te roepen.

De Casus is als ik je goed begrijp:
De holding factureert en boekt de fee (incl. BTW)
De werkmij betaalt (quasi onverschuldigd het nettoloon uit)
En fee is uiteindelijk het loon van de DGA

De holding boekt de te vorderen fee op de rek.crt. van de werkmij.
De werkmij boekt het betaalde nettoloon (plus evt. loonheffing en soc.lasten door haar betaald) op de rek.crt. van de holding.

Je weet als je in een administratie de rek.crt. met een andere administratie raakt dan moet ook in die andere administratie wat worden geboekt. Die rekeningen-courant moeten immers altijd, tegengesteld, gelijk zijn aan elkaar.

Dus als de holding de te vorderen fee boekt dan boekt de werkmij die ook maar dan als schuld aan de holding. En als de werkmij de uitbetaling van het loon boekt dan boekt de holding die ook maar dan als schuld aan de werkmij.

Kan je hiermee uit de voeten?

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

3
Hey John,

Thnks voor de snelle reactie...

Dus als ik het goed heb boek ik:

WMS:
Inboeken factuur:
Crediteur 'Holding'
aan Man. Fee
aan BTW

Daarna Memoriaal:
Rec. Crnt Holding
aan Crediteur 'Holding'

Dan zijn kosten geboekt, crediteursaldo 'nul' en schuld aan Holding verantwoord op rec.courant...
elke loon betaling boek ik dan via deze rec. courant..(schuld wordt lager..)?

als het goed is boek ik binnen de Holding:
Omzet Management
BTW
aan Debiteur 'WMS'

daarna in memoriaal:

Debiteur
aan Rec. courant WMS

en als ik weet dat er betaald is (lonen/premies) boek ik dit memoriaal
als zijnde:

rec. courant
aan netto lonen

toch???



:? :? :?

4
Frank,

Volgens mij gaat het niet helemaal goed.
De Holding stuurt een nota naar de werkmij

Rek.crt. Werkmij
Aan Te betalen BTW
Aan Opbrengst fees

De werkmij boekt daarvan:

Diensten derden (oid)
Aan Rek.crt. Holding

Merk op dat rek.crt. Werkmij en rek.crt. Holding altijd tegengesteld aan elkaar gelijk zijn qua saldo.

Werkmij betaald loon DGA en boekt

Rek.crt. Holding
Aan Bank

Holding boekt daarvan

Loonkosten (oid)
Aan te betalen Loonheffing
Aan Rek.crt. Werkmij


John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

5
Hallo John...

Dank voor je opmerkingen maarr...een factuur boeking loopt toch altijd via de cred/debiteuren administratie en btw....
Dus is het niet zo dat:
De Holding stuurt een nota naar de werkmij; een nota moet toch via de crediteur lopen (of ben ik niet helemaal lekker (kan óók..:))

Crediteur
aan te betalen BTW
aan Opbrengst Fee's

dáárna kan ik dat toch pas via memoriaal het bedrag rek.crt. werkmij boeken..? (en staat crediteur dus netjes op nul)

De werkmij ontvangt de factuur en vraagt BTW terug (toch?) dus boekt...

Diensten derden
Te vorderen BTW
aan Debiteur

dáárna kan ik dat toch pas via memoriaal het bedrag rek.crt. holding boeken..? (en staat debiteur dus netjes op nul)

vanaf het moment dat het saldo rechts en links op de rek.crt. staat snap ik je maarr..ik wil het traject daarvoor in één keer goed doen dus vandaar dat ik dacht..vraag het je toch nog één keer..

ben benieuwd of ik het goed heb..

:lol: :lol:

6
Frank,

De BTW had ik even buiten beschouwing gelaten omdat die uiteindelijk (beide administraties bij elkaar gezien) toch neutraal zijn.

Het is mij lood om oud ijzer of je de boekingen middels debiteuren en crediteuren wilt laten verlopen of direkt op de rek.crt. boekt; dat maakt eigenlijk niet uit. Het kan natuurlijk wel.

Verder ben je er dan bijna.
Je moet alleen de crediteur bij de holding vervangen door debiteur; immers de holding is de partij die de factuur verstuurt en vordert.
Dan moet dus ook in de werkmij debiteur vervangen worden door crediteur, want de werkmij is de betalende partij.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

7
Ha prima... :D Dankjewel voor de tijd en moeite. Gaat helemaal goedkomen.