Is dit ook goed?

1
Ik ben bezig met de opleiding Praktijkdiploma boekhouden. In het vak Basis Kennis boekhouden moet ik journaliseren.

Nu zou ik graag willen weten of mijn antwoorden zoals ik ze gemaakt heb ook goed zijn.
De orginele antwoorden zijn anders, maar naar mijn idee zijn ze eigenlijk hetzelfde. Zouden jullie eens willen kijken wat je van mijn journaalposten denkt?

a) Op kantoorpanden een hypotheek gesloten, groot 650.000,- financieringskosten 15.000,-
Het netto-bedrag is heden op onze rekening bijgeschreven.

Mijn journaalpost ziet er dan zo uit:
110 Bank 635.000,-
420 Intrestkosten 15.000,-
041 Aan Hypotheek o/g 650.000

Volgens de originele antwoorden moet het zo zijn:

110 Bank 635000
041 Aan hypotheek o/g 635000

420 Interestkosten 15000
110 Aan Bank 15000


b)
Een geldlening afgesloten ter financiering van de aankoop van een vrachtwagencombinatie. Het geleende geld ad 350.000,- verminderd met de financieringskosten van 8.000,- via de ING ontvangen.

Mijn journaalpost ziet er zo uit:
110 bank 324.000,-
420 Intrestkosten 8000,-
040 Aan Lening o/g 350.000,-

het originele antwoord zegt:

110 Bank 358000
040 Aan 8% lening o/g 35800

420 Interestkosten 8000
110 Aan Bank 8000


c) Aangekocht op rekening een partij goederen voor 14.800,- ex 20 % OB. Op deze partij een Lening o/g gesloten groot 15.000,- Financieringskosten 800,-

Mijn journaalpost is:
710 Inkopen 14800,-
150 te vordeeren ob. 2960
140 Aan crediteuren 17760,-

181 Nog te ontvangen bedragen 14200,-
420 Intrestkosten 800,-
040 Aan Lening o/g 17760,-

het originele antwoord zegt:

110 Bank 15000
040 Aan lening o/g 15000

700 Voorraad goederen 14800
150 Te vorderen ob 2960
420 Interestkosten 800
110 Aan Bank 18560


Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Alvast hartelijk bedankt!

2
Beste Rolanda,

Allereerst welkom op Administratieforum.nl. Huiswerkvragen doen we normaliter liever niet, omdat we de achtergrond van de opleiding en vraagstelling niet kennen. Dat maakt antwoorden glad ijs.

Zo ook met onderstaande cases. In basis ben ik het eens met de boekingsgangen die jij kiest. Deze laten beter zien wat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurt dan de antwoorden uit het studiemateriaal.

De vraag die ik mij afstel is waarom het studiemateriaal dergelijke antwoorden voorschrijft? Misschien kun je een docent uitnodigen om hier op het forum de achtergronden van deze antwoorden uit te leggen?

Groet, en succes met de studie,

Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Alhoewel ik er normaliter niet van houd om theoretische vraagjes op te lossen, vooruit voor deze keer dan maar.

Nou, ik zie nogal wat verschillen. Volgens mij zitten er ook op sommige plaatsen typefouten in die de beoordeling bemoeilijken (en dan bedoel ik niet een nulletje te weinig oid).

Post 1.
Jouw antwoord lijkt me correct.
Hun antwoord is niet goed zoals het er staat
Bank Aan Hyptheek moet zijn voor 650.000

Het feit dat zij de jnp. in twee delen knippen is m.i. niet relevant.

Post 2
Jouw journaalpost. Daar zal wel een typefout in zitten want de post is niet in evenwicht. 324.000 moet zijn 342.000.
Hun antwoord is ook niet goed; 359.000 moet zijn 350.000

Post 3
Jouw journaalpost
Aan Lening moet zijn 15.000 anders is de post ook niet in evenwicht.

Hun journaalpost.
Aan Bank 18.560 moet zijn 800 en aanvullen met
Aan Crediteuren 17.760

Als ze zelf aangeven dat er op rekening is gekocht zullen ze toch de rekening Crediteuren moeten gebruiken.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

4
Tijn schreef:Beste Rolanda,

Allereerst welkom op Administratieforum.nl. Huiswerkvragen doen we normaliter liever niet, omdat we de achtergrond van de opleiding en vraagstelling niet kennen. Dat maakt antwoorden glad ijs.

Zo ook met onderstaande cases. In basis ben ik het eens met de boekingsgangen die jij kiest. Deze laten beter zien wat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurt dan de antwoorden uit het studiemateriaal.

De vraag die ik mij afstel is waarom het studiemateriaal dergelijke antwoorden voorschrijft? Misschien kun je een docent uitnodigen om hier op het forum de achtergronden van deze antwoorden uit te leggen?

Groet, en succes met de studie,

Tijn
Het probleem is dat ik dit via de NHA doe. Ik heb al mijn huiswerk ingeleverd en de vragen die ik had kon ik bij het huiswerk stellen.
Op het moment van het inleveren en ontvangen van het huiswerk zag ik het "probleem" nog niet. Maar nu zit ik voor mijn examen en nu kan ik geen vragen meer stellen aan de docent.
Helaas, deze mogelijkheid had ik alleen via het insturen met het huiswerk. Ik vind het ook belachelijk, maar goed.

Daarom heb ik nu als enige mogelijkheid mijn vragen te stellen via het internet aan anderen.

Nou ja, ik ga het wel doen zoals de antoorden in de studie het zeggen, dan zit ik op het examen bij de associatie altijd goed.

bedankt voor je reactie in ieder geval.

5
Naar mijn inschatting begrijp je de boekingen prima. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat met je examen. Laat je even weten of je geslaagd bent ? ;-)
Laatst gewijzigd door Tijn op 10 januari, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

6
Tijn schreef:Naar mijn inschatting begrijp je de boekingen prima. Ik ben benieuwd hoe het je vergaan met je examen. Laat je even weten of je geslaagd bent ? ;-)
Ik laat het horen. 2 Feb heb ik examen basiskennis boekhouden en daarna ga ik verder met de rest van de studie.