voorraad en vooruit betaalde verkoop

1
Wie kan mij helpen bij het volgende:

Vroeger heb ik boekhouden gehad dus weet wel het een en ander.
Echter speelt mijn geheugen verstoppertje bij het volgende:

Ik heb de inkoopfacturen geboekt voor goederen. De inkoop facturen geven de aantallen weer maar niet de waarde per stuk. Deze wordt soms met € 0,00 aangeven. Echter staat hier wel een waarde voor als we ze weer verkopen.
Nu heb ik de voorraadlijst per 31 dec en wil de werkelijke waarde op de balans weergeven.
Mijn versie is waarde op de balans debet en tegenrekening inkoop credit.
Klopt dit? Belast ik dan niet 2 x mijn inkoop?

Tevens verkoop eind 2008 al vooruit ontvangen. Deze heb ik nu geparkeerd op de gb 1700 vooruit ontvangen verkoop bedragen. Deze zijn rechtstreeks uit de bank geboekt en staan credit.

Echter heb ik ook per memo de verkochtte inkoop (voorraad) weergegeven. Deze wordt in 2009 pas gefactureerd. Deze staat debet.

Ben een beetje in de omdat het natuurlijk beide opbrengsten zijn die daadwerkelijk geboekt (verkoop) en betaald worden in 2009.

Wie wil en kan even met mij mee denken.
Mvg

2
Ha Sylvana,

Allereerst welkom op Administratieforum.nl.

Je vraag is tweeledig. Om te beginnen met de vooruitontvangen bedragen: deze zou ik inderdaad op een aparte balansrekening boeken. Bij verkoop in het opvolgende jaar de ontvangst doorboeken naar de debiteur, waarmee de factuur afgeletterd kan worden.

De waardering en journalisering per einde jaar hangt af van de systematiek die je gebruikt. Hoe boek je de volgende zaken nu, en tegen welke waarde:
- inkoop factuur voorraad
- verkoop factuur voorraad
- bij inventaristie

Al deze zaken hangen met elkaar samen namelijk.

Voor waardering is het zaak dat je een grondslag bepaalt, een sytematiek daaruit maakt, en daar dan mee blijft werken.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management