Prive-auto gebruiks- en onderhoudskosten 75% BTW aftrek

1
Op een prive-auto waarbij de zakelijke kilometers voor 0,19ct/km van de winst mogen afgetrokken mag ook nog 75% van de BTW zakelijk worden opgevoerd, dus 25% prive. Uiteraard mag alleen de BTW worden opgevoerd en niet de kosten zelf, die zitten immers al in de 0,19ct/km.

Stel: er is een benzinebon van 100 eur excl. btw + 19 eur btw = totaal 119 eur incl. btw

Welke journaalpost is hierbij van toepassing
a) wanneer deze benzinebon is betaald van een bankrekening op naam van de onderneming
b) wanneer deze benzinebon is betaald van een bankrekening op naam van de ondernemer (prive rekening)
(bij b) aub geen rekening houden met het feit dat de btw mogelijk officieel niet aftrekbaar is indien de bon niet aantoonbaar is betaald door de onderneming)

gedeeltelijke journaalpost a)
? 100
te vorderen btw 19
aan bank 119

gedeeltelijke journaalpost b)
? 100
te vorderen btw 19
aan ? 119

Kan iemand aangeven wat voor rekeningen er op de plaats van de vraagtekens horen.

De overige journaalposten mbt tot dit financieel feit zijn neem ik aan de volgende (correct???)

de ontvangst van de te vorderen btw:
bank 19
aan te vorderen btw 19

btw aangifte van het prive-deel van de btw:
prive gebruik btw 4,75 (=dus eigenlijk een mutatie van het vermogen middels een prive opname)
aan af te dragen btw prive 4,75

betaling aan de belastingdienst van het prive gedeelte 25% van de btw:
af te dragen btw prive 4,75
aan bank 4,75

Daarnaast nog als extra vraag:
valt de 75% BTW die uiteindelijk wordt teruggekregen aan te merken als winst (dus komt op de resultatenrekening en is als winst nog onderhevig aan IB) of is dit een wijziging van vermogen en komt dus op de balans als prive mutatie?

btw prive auto

2
Hallo dpvl,

Het zit iets anders. Zie deze pagina van de Belastingdienst. Hieron staat o.a.:

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken voor de aankoop of de huur ervan. Wel mag u de btw op onderhouds- en reparatiekosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal gereden kilometers op jaarbasis.

Dit wil zeggen dan je de zakelijke kms a € 0.19 als kosten opvoert, of prive betaald, of uitbetaald middels declaratie.

De BTW boek je aan het eind van het jaar in een keer, naar verhouding zakelijke / totale kms. Je boekt deze tegen als prive betaald.

Hopelijk is e.e.a. nu duidelijker.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Ik lees tegengestelde berichten m.b.t. tot de aftrek van btw op autokosten van een privé auto.

Ten eerste wordt er door de belastingdienst (site) gesteld, dat 75% van de voorbelasting aftrekbaar is, indien een verhouding privé/zakelijk niet uit een km-administratie blijkt.
Ik lees hieruit dat je dus altijd 75% mag claimen, als je geen rittenadministratie hebt bij gehouden. Of zie ik dit onjuist??

Daarnaast wordt als tegenrekening voor het boeken van de te claimen voorbelasting enerzijds een kostenrekening (bv autokosten) genoemd en anderzijds de rekening privé. Het eerste heeft een resultaat tot gevolg, het tweede niet.

Wie helpt mij definitief uit de brand?

4
Je mag 75% van de BTW van de autokosten (benzine, onderhoud, reparaties) als kosten meenemen.

als je de zakelijke kilometers naast de totaal gereden kilometers legt, en de verhouding meer is dan 75% zakelijk, mag je het percentage nemen van de verhouding (bijvoorbeeld 9000 km zakelijk, 10000 totaal = 90% van de BTW aftrekbaar)