Gemaakte onkosten: hoe te boeken?

1
Hallo,

aan een ieder die dit voor 6 januari 2008 leest: de beste wensen voor het nieuwe jaar :lol:

Ik heb de volgende vraag, wellicht dat jullie hier een antwoord op hebben.
Op dit ogenblik stuur ik mijn opdrachtgever een factuur voor geleverde diensten: uurtarief * uren. Ik boek dit als omzet.
Nu komt het wel eens voor dat ik voor de klant 'declarabele kosten' maak: denk aan het betalen van b.v. een teamlunch. Hier krijg ik dan keurig een bonnetje voor en de klant tekent ervoor dat ik dit aan hem mag doorbelasten.

Hoe boek ik dit nu? deze kosten zijn voor mij geen omzet (toch?) ik zet ze wel op de factuur en ze gaan dus mee in de BTW.

Ik ben zeer benieuwd...

m.vr.gr.
Ruud.

onkosten factureren

2
Ha Ruud,

Dank! Ook jij de beste wensen voor 2008, dat het een gezond en succesvol jaar toegewenst.

Inzake je vraag: Ik zou deze bedragen boeken als omzet, wel een aparte rekening van maken 'gefactureerde onkostenvergoeding' oid. Dat is wel de overzichtelijkste oplossing in mijn ogen.

Je kan ook de kostenrekening tegenboeken, maar dan ben je je aansluiting omzet met btw kwijt en dat vind ik nooit erg prettig, hoewel het ook klopt.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Hoi Tijn,

bedankt voor je reactie. Ik kan hier zeker mee vooruit.

gr.
Ruud.

4
Mooiste manier van verwerken is om deze kosten te boeken op een tussenrekening (rubriek 2) met een naam zoiets als Te deklareren kosten (juristen gebruiken dikwijls een rekening Verschotten).

Opboeken bij betaling van het bedrag en crediteren bij doorboeking van de deklaraties aan de klant.

Als je daarnaast van deze rekening ook nog een "afvinkrekening" kan maken (afhankelijk van het feit of het boekhoudprogramma dat je gebruikt dit toestaat) kan je exact zien welke kosten nog gedeklareerd moeten worden.

John

5
Hallo John,

Welkom op administratieforum en dank voor je input! Die manier heeft zeker veel voordelen, en is inderdaad het mooist, voor eenvoudig boekhouden misschien niet voordehandliggend.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

6
Ha Tijn,

Dank voor het welkom. Hopelijk zal ik deze of gene starter kunnen helpen wat zicht te krijgen op het fenomeen administratie en dan met name het onderdeel boekhouden.

Voor wat betreft het onderwerp:
een zeer belangrijk aspect van het boekhouden is natuurlijk de controle over de cijfertjes. Die controle wordt zeer bevorderd als wordt gewerkt zoals ik eerder beschreef. Immers boeken op kosten en vervolgens, bij declareren, tegenboeken levert geen controle op de vraag of alles wat doorgedeclareerd had moeten worden ook inderdaad is doorgedeclareerd.

Zoals met elk vak zul je je er iets in moeten verdiepen hoe één en ander werkt, maar als dat station is gepasseerd gaat er dan ook een boeiende wereld open en is een administratie geen ballast meer maar wordt een hulpmiddel voor de ondernemer.

Met belangstelling zie ik de discussies op dit forum tegemoet.

John