Verkoop / afschrijving auto van de zaak

1
Hoi,

ik heb een vraag met betrekking tot een auto van de zaak, wellicht dat iemand op dit forum mij hierin kan adviseren.

Situatie:
in 2005 ben ik een eigen zaak gestart. Ik heb toen met privé geld een auto gekocht (BTW regeling) en deze in de zaak gebracht: staat dus op mijn balans, op dit ogenblik nog voor ca. 13.000,-.
Inmiddels heb ik een nieuwe auto gekocht, dit keer met geld van de zaak en wederom een BTW- regeling auto. Ook deze staat op de balans.
voor de fiscus mag ik nog willekeurige afschrijvingen doen.
Auto nummer 1 staat op dit ogenblik in de verkoop, maar dat wil niet echt vlotten, dus ik wil hier aktie in ondernemen.
Ik heb hierin volgens mij de volgende scenario's:
1. ik verkoop de auto aan mezelf (privé): voor een laag (maar door de fiscus geaccepteerd) bedrag, vervolgens verkoop ik de auto vanuit privé. Voordeel dat ik zie is dat de btw afdracht laag is, indien ik hem vanuit privé voor meer verkoop deze winst niet in de onderneming / boekhouding zit en ik hier dus 'creatiever' mee om kan gaan
2. ik doe een willekeurige afschrijving op auto 1 en 2 (heb een goed jaar qua omzet gehad) en schrijf beiden af tot 0,-. Voordeel wat ik zie is dat ik hierdoor (dit jaar) maximaal belastingvoordeel heb, daar ik verwacht dat de omzet volgend jaar niet zo hoog gaat zijn.
3. zowel 1 als 2.

zijn er nog andere scenarios, hoe te handelen in deze?
Ik hoor het graag.

m.vr.gr.
Ruud.

auto afschrijving

2
Hallo Ruud,

Als het goed is heb je een bepaalde afschrijvingsmethodiek toegepast op deze auto. Op moment van verkoop heeft deze auto dus een bepaalde boekwaarde. Dat is het uitgangspunt.

Het verschil met de gerealiseerde verkoopprijs (aan derden of aan prive) is het zgn boekresultaat op activa. Dit boekresultaat dien je in je v&w op te nemen.

Ik hoop dat je met deze informatie uit de voeten kunt. Mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groeten en succes ermee,

Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Tijn,

excusses voor de ietwat verlate reactie: Bedankt voor je reply.
Als ik het goed gegrijp Het afschrijven van de auto naar 0,- heeft alleen effect als ik de auto in een ander jaar verkoop (een jaar met minder omzet).

Triggered mij wel om even een vraagje in het fiscale forum te stellen ;-)

bedankt.
Ruud.

4
Ha Ruud,

Geen probleem. Het afschrijven naar 0 (nul) kan eigenlijk alleen als het betreffende activum verloren is gegaan of kapot is gegaan. Als je het vervreemdt (aan derden of aan jezelf) doe je dat tegen een bepaalde reele prijs. Het verschil met de boekwaarde op dat moment is resultaat verkoop activa.

Een activum 'zomaar' naar nul afschrijven omdat je aan jezelf verkoopt is vanuit de onderneming gezien niet erg rationeel te noemen, en grote kans dat dat niet geaccepteerd wordt bij belastingcontrole. Je moet gewoon een bestendige gedragslijn aanhouden met afschrijvingen. Afwijken kan alleen als daar een reden voor is (bijv verloren gegaan).

Iets duidelijker zo?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

De ontknoping....

5
Hoi, uiteindelijk is de auto helaas gestolen. De verzekeringsmaatschappij heeft mij zojuist de restwaarde (excl.) btw overgemaakt.
De auto heb ik vorig jaar volledig afgeschreven.
Welke journaalposten dien ik hiervoor aan te maken?
graag advies.
m.vr.gr.
Ruud.

6
Ha Ruud,

Jasses dat is slecht nieuws. De ontavgen restwaarde zou je moeten verantwoorden als opbrengst verkoop activa. Vergeet ook niet zowel de aanschafwaarde als de cumulatieve afschrijvingen tegen te boeken zodat de auto uit je boeken verdwijnt.

Groeten, Martijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management