afterkbare autokosten - zakelijk gebruik prive auto

1
Hallo!

Wie kan me helpen met het journaalpost voor de 0,19 Eu /km aftrekbare autokosten?
Als ondernemer (eenmanszaak) factureer ik autokosten aan mijn klant door. 0,19 Eu mag ik aftrekken van dit bedrag als autokosten van mijn winst.

Boekhouding-technisch zie ik het nog niet door? MEt welke boeking kan ik het bedrag als autokost tegen mijn omzet zetten? (debet autokosten, credet ?)

bedankt voor alle reacties! chris

opbrengsten autokosten

2
Hallo Chris,

Allereerst welkom op administratieforum!
Kilometers die je met prive-auto zakelijk maakt, kun je voor € 0.19 als kosten opvoeren. Het hangt er van af of je deze kilometers ook daadwerkelijk uitbetaalt (of declareert) aan jezelf privé.

Je boekt dan:
4*** autokosten
A/bank of crediteur - prive.

Betaal je ze niet apart uit, dan boek je:
4*** autokosten
a/ prive storting (balans - kapitaal)

De opbrengsten kun je gewoon in de 8*** rubriek omzet boeken, ik zou er wel een aparte rekening voor aanmaken, zodat je kunt zien hoeveel dit onderdeel is van je totale opbrengsten.

Hopelijk is e.e.a. duidelijk, mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groeten, Martijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

OB op autokosten

3
Hoi Martijn!

Bedankt voor de snelle reactie! - veel geholpen!

Ik heb nog een (er zijn meerdere geworden) vraag over de BTW voor de onderhoud/verbruik van de auto!
Ik kan wel een (zakelijke) gedeelte van de BTW voor onderhoud/verbruik als voorbelasting aftrekken. Hoe doe ik dat? (ik betaal met pin, bewaar de bonnetjes en bereken de BTW gedeelte wat ik af kan trekken?)

-Is dat bij de laatste BTW opgaaf van het jaar als ik de correctie moet doen, of doe ik het al bij de Q. BTW aangifte.

-Is de correctie gedaan op de BTW form bij voorbelasting?

-als ik geen rittenregistratie heb, kan dan 75% van de "BTW betaald" terugvragen? (moet ik een rittenregistratie voeren?)

-hoe voer ik dat BTW correctie in de administratie door? (journaal)

Sorry voor al die vragen, maar ik zie het nog niet helemaal door!

Bedankt Chris

btw prive-auto

4
Ha Chris,

Je kan inderdaad de BTW atrekken naar rato zakelijke kms / prive kms. Je hebt hier dus een rittenregistratie voor nodig om dat te kunnen berekenen.

Je voert dat inderdaad bij de laatste aangifte in het jaar op bij voorbelasting.

Boeking:
te vorderen btw
A/ Autokosten

Duidelijk zo?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

5
bedankt voor de help, heel duidelijk!

gr. chris