Geen inkomen

1
Vraagje:
Ik heb officieel geen inkomen. Ik doe af en toe klussen voor familie en vrienden, daar kan ik van leven.
Is dit voor de belastingdienst een probleem? De enige vaste lasten die ik heb zijn mijn zorgverzekering en auto. Is er een risico dat bijvoorbeeld er een onderzoek komt als mijn inkomen €0 is?

Re: Geen inkomen

2
Gebruikersnaam schreef:Ik heb officieel geen inkomen. Ik doe af en toe klussen voor familie en vrienden, daar kan ik van leven.
Is dit voor de belastingdienst een probleem? De enige vaste lasten die ik heb zijn mijn zorgverzekering en auto. Is er een risico dat bijvoorbeeld er een onderzoek komt als mijn inkomen €0 is?

Het risico op een onderzoek is er altijd. De belastingdienst doet hierbij bijvoorbeeld ook steekproeven. Je hoeft je daar helemaal niet druk om te maken. Meestal is het doel van de belastinginspecteur om te zien of je de belastingen begrijpt. De inspecteur komt deels juist om voorlichting te geven. Zelfs als je (kleine) foutjes maakt dan is er meestal niets aan de hand. 
 
Als je voor anderen klusjes doet, zoals een schilderklus of huishoudelijk werk voor anderen, dan moet je daarover ook inkomstenbelasting betalen. Inkomsten van klusjes voor bekenden (zoals familie of vrienden) hoef je alleen niet op te geven als je deze doet tegen een vergoeding van (ongeveer) de onkosten. Die onkosten mag je best ruim inschatten want de belastingdienst kijkt echt niet of jij een paar euro te veel rekent voor een klusje van een vriend, maar als je ervan kunt leven en een auto en je verzekeringen kunt betalen dan gaat dit verder dan onkosten en lijkt het op verkapte loondienst of moet je dit opgeven als inkomsten uit overig werk. 

Bron: https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... _werk.html