IB aangifte - weduwe met eigen woning en 3 inkomstenbronen

1
Hoi, ik ben Markon en fris hier op dit forum. In mijn rol als vrijwilliger in de schuldhulpverlening hoop ik hier het een en ander van jullie te kunnen leren om mijn clienten weer op weg te helpen. Maar ik zit zelf ook met een kwestie.

7 jaar geleden werd ik weduwe. Mijn kinderen toen 8 en 14. Ik deed altijd mijn aangifte en kreeg elk jaar belastinggeld terug.
Dat veranderde toen mijn kinderen 12 en 18 jaar werden. Het recht op combinatiekorting stopte en vanaf dat moment moest ik ineens belastinggeld gaan betalen. En ik vraag me af of dat klopt omdat de mensen in mijn omgeving met een eigen huis, allemaal bealstingteruggaaf ontvangen en ik al 3 jaar niet meer.

Mijn situatie is als volgt.

Ik heb een eigen woning
Ik heb 3 inkomstenbronnen te weten; loon, ANW en nabestaandepensioen (ANW stopt zodra mijn jongste kind 18 wordt)
Mijn kinderen nu 15 en 21 jaar zijn nog inwonend.  

Ik zou graag willen weten wat en waarom de reden is dat ik belastinggeld moet betalen ipv dat ik het terug ontvang.

Hartelijke groet,
Markon

Re: IB aangifte - weduwe met eigen woning en 3 inkomstenbronen

2
Hoi Markon,

Welkom op het forum voor administratievragen. Met het forum mikken we vooral op ondernemers die bezig zijn met de boekhouding. We helpen met boekhoudsoftware, het vergelijken van boekhouders, of welke administratie er zoal bij een eigen bedrijf komt kijken. We bieden helaas geen persoonlijk fiscaal advies omdat dit erg lastig is om dit type vragen via een forumvraag te beantwoorden. 

Ik kan bijvoorbeeld niet zien of jouw inkomen is gewijzigd, je werkgever veranderingen heeft doorgevoerd of dat je kinderen inkomsten hebben, om maar een paar voorbeelden te noemen. Als je hier vragen over hebt kun je contact opnemen met de belastingdienst zelf (bijvoorbeeld via: 0800-0543). De BelastingTelefoon is gratis bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Als je meer vragen hebt over je administratie kun je ook een boekhouder om hulp vragen bij de inkomstenbelasting. Succes!