Niet betaalde facturen, wat mee doen?

1
Op mijn website staat een inschrijfformulier.
Daarmee kunnen bedrijven een vacature aanmelden/inschrijven.
Aan het aanmelden/inschrijven zitten inschrijfkosten verbonden.
Het bedrijf krijgt na inschrijving dus een factuur opgestuurd.

Nu komt het wel eens voor dat een bedrijf zich bedenkt en de factuur dus niet betaald. Dat kan, dat is geen probleem.
Zij krijgen een herinnering voor de niet betaald factuur met de mededeling dat als betaling uit blijft, de inschrijving automatisch vervalt.

Ik noteer momenteel alleen op zo'n factuur, niet betaald, inschrijving vervallen. (dus de factuur in mijn eigen map)
Zo heb ik dus een lijstje in exel met de factuurnummers onder elkaar met erachter genoteerd of deze wel of niet betaald is.
Voor mijzelf is dit goed bij te houden zo.

Is dit een correcte manier?
Ik vraag me namelijk af, had ik niet een nieuwe factuur op moeten maken voor de klant met daarop genoteerd, is komen te vervallen of zoiets?
Ik weet namelijk niet of dit verplicht is om te doen, zodat de klant niet kan gaan sjoemelen ofzo.

2
Hallo 2lollypop2,

Tsja, dat blijft een lastig verhaal. Zolang je er uiteindelijk geen ontvangst op hebt, hoef je de facturen niet op te nemen, dus je handelt wel goed naar mijn inschatting. Misschien is het een idee om eerst met een soort offertes te gaan werken, en dat na ontvangst betaling de factuur en plaatsing pas volgt..?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Het is zo dat op de website staat uitgelegd hoe wij werken.
Daarbij staan ook de kosten vermeld.
Het is dus vooraf al duidelijk wat er na aanmelding zal gebeuren.

Iedereen kan zich wel eens bedenken, dat is ook niet erg, zolang ik het met de facturen maar goed doe.

4
Hallo 2lollypop2,

Je kan het beste de klanten die (blijkbaar) afzien van jouw dienstverlening direct een creditfactuur sturen (bv. o.v.v. "inschrijving vervallen"). Dit kan je het beste zo snel mogelijk doen nadat gebleken is dat de klant toch niet zal gaan betalen. Dit om de volgende redenen. Op het moment dat jij de factuur verstuurd moet je de in rekening gebrachte omzetbelasting afdragen, de klant kan de omzetbelasting als te vorderen opvoeren. Onderneem je verder geen actie op het moment dat de klant, ondanks jouw herinnering, niet betaalt, moet jij de in rekening gebrachte OB toch afdragen. De factuur staat immers nog gewoon als te vorderen in jouw administratie. Op deze manier draag je OB af terwijl je al weet dat de klant niet zal betalen. De factuur mag je pas na twee(!) jaar afboeken, zodat je dan pas de ten onrechte afgedragen OB (+ evt. VpB/IB). Zonde geld! Veel simpeler is het om gelijk een creditfactuur te sturen. In jouw administratie is het saldo dan weer nul, fiscaal klopt het ook. Of de klant ook daadwekelijk jouw creditfactuur inboekt, en de ten onrechte gevorderde OB afdraagt aan de fiscus, is jouw verantwoordelijkheid niet.

Remco