Motorfiets kostprijs per kilometer VS willekeurig afschrijven

1
Goedemiddag allemaal,

Ik heb dit jaar een nieuwe motorfiets zakelijk aangekocht en op de balans gezet. Omdat ik startende ondernemer ben, zou ik de motorfiets willekeurig af mogen schrijven. Nu zit ik met de volgende vraag. Voor de bijtelling moet ik de kostprijs per kilometer berekenen en dat vermenigvuldigen met het aantal privékilometers. Om de kostprijs te berekenen dien ik alle kosten bij elkaar op te tellen en te delen door het totaal aantal kilometers. Onderdeel daarvan zou ook de afschrijvingen zijn. Mocht ik de motor in één keer afschrijven dit jaar, moet ik dan ook het totale bedrag nemen van de afschrijving of kan ik rekenen met de afschrijvingen die normaliter in 5 jaar wordt gedaan. M.a.w. mag ik 1/5 nemen van de totale afschrijving voor de berekening van de daadwerkelijke kostprijs? Op het internet word ik net veel wijzer. Ik hoop dat het forum mij kan helpen met deze vraag. Alvast bedankt!

Re: Motorfiets kostprijs per kilometer VS willekeurig afschrijven

2
Oei, gedetailleerde vraag. Ik weet het ook niet zo uit mijn hoofd. Dit is een typische vraag om toch even de BelastingTelefoon voor te bellen: (0800-0543). Dit is gratis. De BelastingTelefoon is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Als ik zelf zou moeten gokken dan zou ik inderdaad de afschrijving bij de bijtelling toch over die 5 jaar uitsmeren. Dit, omdat de belastingdienst het als volgt omschrijft: Deze verrekening is het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs.

De werkelijke kilometerprijs is de prijs met de afschrijving zoals die economisch geldt, lijkt me. Maar zeker weten doe ik het dus niet.