Goed initiatief! Ik zal de eerste vraag plaatsen

1
Ik ben sinds mei ondernemer. Op het moment zit ik een beetje te dubben over wat nou de manier is om mijn administratie/boekhouding in te richten. De een zegt dit de ander dat. Ik ben een parrtime ondernemer naast mijn studie en werk. Ik schat dat ik ongeveer 10 projecten per jaar heb.

Mijn huidige boekhouding doe ik in excel. Daar splits ik de inkomsten en uitgaven per kwartaal. Daar rolt automatisch mn BTW uit. Naast de digitale boekhouding heb ik 1 ordner met 4 tabbladen (elk kwartaal een tabblad) en dan inkomsten en uitgaven uitgesplits. (facturen, bonnentjes, etc).

Wat is nou DE manier om het aan te pakken, ook kijkend naar de inkomstenbelasting aangifte ieder jaar. (wat is handig als je je boekhouding laat bekijken door een accountant).

Naast het bovenstaande vraagstuk vraag ik me ook af hoe ik omga met prive betalingen binnen mn onderneming. Ik heb sinds een maand een zakelijke rekening en daarvoor deed ik sommige betalingen van mijn prive rekeningen (bijv. kantoorartikelen of boeken). Hoe ga ik hier mee om?
Need a hand?

opzet excel administratie en prive stortingen

2
Hallo Manomedia,

Welkom op dit forum!! Inderdaad de eerste post, en hierbij het eerste antwoord.

Op zich is het prima te doen om in excel je inkomsten en uitgaves bij te houden, als je dat goed bijhoudt. In eerste instantie voor de BTW aangiftes, maar houd ook alsvast jaareinde in gedachte. Op basis van dezelfde cijfers doe je ook aangifte inkomstenbelasting. Zorg er dus voor dat de kwartaal-sheets goed te comprimeren zijn tot een jaar totaal, en wel zo dat je de koppeling met je brongegevens (facturen bankafschriften e.d.) houdt. Als je bijvoorbeeld de jaarrekening bekijkt, zie je daar ook een indicatie voor de posten in de aangifte inkomstenbelasting. Daar moet je zeg maar naar toe werken.

DE manier is lastig te zeggen, hangt ook af van de fase waar je in zit. Wellicht is het handig om een administratiekantoor in te schakelen die je jaarlijks assisteert (met aangifte Inkomstenbelasting), en dat je het meeste zelf blijft doen. Als jou bedrijf groeit kun je altijd overwegen om meer uit handen te geven. Accountants zou ik pas gaan inhuren met BV en wat gecompliceerdere fiscale issues, die hebben de nare eigenschap erg duur te zijn.

De privebetalingen hetvolgende: prive betaalde kosten (of inkoopfacturen) boek je debet in de kosten ( of crediteuren), je crediteert de balans - rekening prive of rekening courant prive. Dus, je neemt de kosten/betaling v/d crediteur op, en daarnaast verhoog je zeg maar de prive-storting.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, als je nog vragen hebt: stel ze gerust!

Succes, Tijn
Laatst gewijzigd door Tijn op 24 november, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

Re: opzet excel administratie en prive stortingen

3
Tijn schreef: De privebetalingen hetvolgende: prive betaalde kosten (of inkoopfacturen) boek je debet in de kosten ( of crediteuren), je crediteert de balans - rekening prive of rekening courant prive. Dus, je neemt de kosten/betaling v/d crediteur op, en daarnaast verhoog je zeg maar de prive-storting.
Hoe boek ik het bovenstaande dan? Heb je toevallig een voorbeeldje in excel.
En een balans heb ik eigenlijk niet. Zijn er standaard sjablonen voor?

Bestaan er simpele freeware boekhoud programmaatjes? ik heb er wel eens een paar geprobeerd maar die waren allemaal te complex en te groot.
Need a hand?

4
Als je verder geen belans gebruikt, gaat het er om dat je alle kosten en opbrengsten registreert (in jouw kwartaal-sheets), en dan maakt het op zich niet uit van waar ze betaald zijn.

Als je een boekhouding voert met een bankrekening erin, dan heb je, in theorie, zowiso een balans, namelijk je bankrekening. Het moment dat je de bankrekening dus integreert in jouw administratie, moet je de stukken die dan via die bankrekening betaald/ontvangen worden, voor de betaling daaraan koppelen. De stukken van daarvoor die prive betaald/ontvangen zijn, worden restreeks in het resultaat geboekt, de stukken via de bank worden dan via de balans geboekt.

Ik zal eens gaan bedenken of we zelf niet iets kunnen gaan ontwikkelen wat hierin voorziet. Lijkt me een hele goede suggestie.

Totdat het zover is, hier alvast wat links naar boekhoudsoftware.

boekhoudpakketten
google boekhoudpakketten
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management