hoort factuur bij directe betaling wel/niet in inkoopboek?

1
Ik snap dat als ik een inkoopfactuur ontvang, die ik bijvoorbeeld binnen 30 dagen dien te betalen, in het inkoopboek moet boeken. Ik heb dan een overzicht van nog te betalen facturen en e.e.a. kan niet vergeten worden.

Maar als ik het goed begrijp is dat ook de bedoeling voor facturen die ik ontvang bij een directe betaling, bijvoorbeeld een factuur die ik uitgereikt krijgt aan de kassa bij de Makro of een digitale factuur bij een online betaling met bijvoorbeeld IDeal of een via een automatische machtiging afgeboekte factuur voor bijvoorbeeld een abonnement waarvan je dan toch nog een factuur krijgt.

Maar, waarom moeten die laatste drie voorbeelden in het inkoopboek opgenomen worden vraag ik me af? Dat is toch omslachtig? Ik zie het voordeel niet. Is het inkoopboek dan niet uitsluitend bedoeld voor kopen op rekening? Het lijkt me voldoende/logisch om deze transacties uitsluitend in het bankboek op te nemen? Ik heb toch seconden een schuld gehad aan een crediteur :?:


Mvg. Benny

2
Beste Benny,

Je bent niet verplicht een inkoopboek aan te houden (wel aan te bevelen). Je kunt ook dergelijke kosten direct via de bank boeken. Zorg dan wel dat je de onderliggende documentatie bij het betreffende bankafschrift archiveert.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Maar wat is dan het voordeel om die facturen, dus die ontvangen zijn bij directe pin/ideal/cc/kas betalingen, toch in het inkoopboek op te nemen?

4
Alhoewel de vraag en het antwoord van dit draadje van iets oudere datum is alsnog even het antwoord op de laatste vraag van 4 juli.

Zoals reeds aangegeven door Tijn is het niet verplicht maar wel handig. Als alle facturen consequent via het inkoopboek zijn geboekt, zijn ze ook snel terug te vinden via de crediteurenspecificatie.

boek je direct betaalde facturen uitsluitend via de bankmutaties dan moet je gaan zoeken in welk dagafschrift de betaling heeft plaatsgevonden om de factuur alsnog te kunnen vinden.

John