Nieuw boekjaar, nieuwe software = hulp openstaande posten!

1
Hallo,

Ik ben in 2008 gestart en heb mijn administratie toen geboekt in een bepaald boekhoudpakket. Echter heb ik onlangs besloten om met een ander pakket te gaan werken. Ik heb mijn eindbalans van 2008 als beginbalans van 2009 in het nieuwe systeem geboekt en heb de administratie vanaf januari tot nu bijgewerkt. Ik stuit echter op een situatie waar ik geen raad mee weet: ik heb in januari 2009 een aantal betalingen ontvangen van nog openstaande facturen van december 2008. In het vorige boekhoudprogramma is boekjaar 2008 afgesloten met deze openstaande posten (?). Als ik nu deze ontvangen betalingen in mijn bankboek wil boeken kan ik dus niet deze openstaande facturen selecteren. Ik heb ze daarom nog een keer extra in het verkoopboek geboekt met hun originele factuurdatum (2008). Volgens mij gaat het hier al fout ;-) . Nu geeft het nieuwe systeem aan twee openstaande boekjaren te hebben. Ik ben volledig in de war, volgens mij klopt er niets van zoals ik te werk ben gegaan.
Concrete vraag: hoe kan ik de ontvangsten (2009) van deze openstaande facturen uit 2008 (oude systeem) inboeken in mijn nieuwe systeem?

Hopelijk heb ik mijn vraag een beetje duidelijk kunnen maken.
Ik verneem jullie reacties graag. Alvast hartelijk dank.

M.v.g, Nick.

2
Ha Nick,

Naar mijn inschatting heb je je vraag duidelijk verwoordt, helemaal goed. Wat het probleem is, is dat je met het boeken van de beginbalans ook de openstaande debiteuren hebt geboekt, waarschijnlijk als totaal bedrag, zonder specificatie. Op zich geen probleem, maar de afloop moet wel even correct behandeld worden.

Met het opnieuw boeken van de facturen in 2008 creeer je een dubbele beginbalans, en je boekt boevendien omzet dubbel. administratie is een cumulatief fenomeen, als je een dubbele boeking in 2008 boekt, telt dat door in de balans.

Oplossen kan op 2 manieren.
1. Je verwijdert de dubbele 2008 boeking, en boekt de ontvangsten in 2009 af op de beginbalans post.
2. Je verwijdert de dubbele 2008 boeking niet: dan zul je een tegenboeking moeten maken om de doublure te verwijderen. Deze boeking zul je in 2008 moeten boeken. Je boekt de omzet debet, en crediteert de debiteurenpost uit de 2009 beginbalans boeking.

Ik hoop dat dit je duidelijk is, zo niet, post gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Hallo Tijn,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Wat een geweldig forum is dit! :D

Je uitleg is helder. De openstaande debiteuren (en twee crediteuren) zijn inderdaad als totaal bedrag geboekt op rekening ´overige tussenrekening´. Ik heb alle dubbele boekingen verwijdert en snap dat administratie een cumulatief unicum is. Alleen blijf ik nu steken bij de afhandeling van de ontvangsten: de ontvangsten boek ik in het dagboek Bank, waarbij ik een grootboekrekening moet specificeren. Dat ik de ontvangsten niet nogeens als omzet mag inboeken is duidelijk, ik had verwacht dat dit dan onder debiteuren zou moeten, maar het systeem geeft mij niet de mogelijkheid deze rekening te selecteren. Ik weet dus niet op welke rekening ik de ontvangsten nu moet boeken.

Ik wil vervolgens de ontvangsten en uitgaven op de beginbalans als volgt afboeken: in het scherm ´beginbalans´ kan ik onder tab ´grootboekrekeningen´ de saldo´s van de diverse rekeningen opgeven. Daarnaast heb ik de mogelijheid uit een tab ´debiteuren´ en ´crediteuren´. Ik neem aan dat ik onder deze laatste twee de betreffende ontvangsten en uitgaven kan boeken?

Om nog een verwarring aan te snijden; een van de twee openstaande crediteurposten is een aanschaffing die ik in 2008 met mijn privérekening heb gedaan. Op advies ga ik daar doorgaans als volgt mee om: ik boek de factuur als inkoop en boek het factuurbedrag in het dagboek 'memoriaal' credit op rekening: 'Overige prive onttrekkingen'. Maar hoe los ik dit nu op in mijn huidge situatie? Ik heb de factuur destijd gewoon betaald en ingeboekt maar ben vergeten dit in dagboek memoriaal credit te boeken. Hoe los ik dit nu op?

Ik hoop weer op wat behulpzame antwoorden :wink: . Alvast bedankt.

Groeten, Nick.

4
Ha Nick,

Graag gedaan, en dank voor het compliment :D

Als ik het goed begrijp het je de openstaande posten uit 2008 in de nieuwe administratie op rekening 'overige tussenrekening' staan. De ontvangsten zullen dan op die tegenrekning moeten worden tegen geboekt.

De facturen 2009 worden neem ik aan wel gewoon als verkoopfactuur geboekt, en kun je ontvangsten die hierop betrekking hebben afboeken op de rekening debiteuren. Voor crediteurensladi geldt hetzelde, maar dan omgekeerd uiteraard.

Prive betaalde kosten zou ik inderdaad als inkoopfactuur inboeken. De betaling kun je dan idd via memoriaal boeken, tegenrekning is idd 'prive stortingen' o.id.

Duidelijk zo hoop ik?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

5
Hoi Tijn,

Wat je omschrijft is inderdaad duidelijk zo! Vooral het gedeelte over het tegenboeken. Alles wat betrekking heeft op het inboeken van de actuele administratie behorende bij boekjaar 2009 is mij duidelijk. Wat mijn boekhoudboekje echter te buiten gaat is de overbrugging tussen de twee van elkaar gescheiden administraties: die van 2008 en 2009.

Het tegenboeken in 2009 van de openstaande debet en credit posten van 2008 is mij helder, evenals het boeken van recente privé betaalde kosten in 2009. Wat ik echter bedoelde met die privé betaling is het volgende: in december 2008 heb ik een privé aanschaf ingeboekt als inkoopfactuur, normaal zou ik de betaling direct in memoriaal tegenboeken op 'Overige prive onttrekkingen' echter ben ik dit toen vergeten. De inkoopfactuur van 2008 is nu dus als openstaande creditpost doorgeboekt naar boekjaar 2009 (dus ook op 'overige tussenrekening'). Dit verwart mij. Hoe los ik dit nu op? Ik snap namelijk niet hoe ik dit moet (tegen) boeken i.v.m. de twee rekeningen 'overige tussenrekening' en 'Overige prive onttrekkingen'? Neem mij niet kwalijk voor mijn onwetendheid 8) .
Ik hoor weer graag van je.

Groeten, Nick.

6
Ha Nick,

Je onwetendheid valt best mee volgens mij, en als we allemaal super boekhouders waren konden we dit forum wel opdoeken :D .

De memoriaalboeking om de openstaande, prive betaalde post te elimineren had per 31-12-08 (boekjaar 2008) geboekt moeten worden. Dat is niet gebeurd, en dus staat de te betalen post nog open.

Om dit op te lossen zou ik deze boeking alsnog doen, alleen dan per 1-1-09 (neem aan dat boekjaar 2008 inmiddels is afgesloten). Als het goed is loopt de post openstaande posten 2008 in 2009 dan glad (op nul).

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management