Omzet en kostenrekeningen incassokantoor

1
Voor een incassokantoor ben ik op zoek naar de boekingsgang van de omzet, winst en kostenrekeningen (voor verschillende opdrachtgevers / en verschillende dossiers). Het gaat m.n. om de journaalposten de boeking van geinde vorderingen, afdracht van vorderingen aan incasso opdrachtgevers en provisie ontvangst / rente. Betreft het hierbij balans of VW posten?

Iemand een idee?

boekingsgang incassokantoor

2
Beste Starter01,

Dat is geen eenvoudige vraag die je stelt. Er valt wel een algemeen antwoord te geven, wat ik ook zal doen. E.e.a. is wel van een aantal factoren afhankelijk. Ten eerste: welke software wordt er gebruikt? Ten tweede: welke structuren zijn er van toepassing? Is het een EZ, een BV of maakt het onderdeel van een (internationaal) concern? Hoe groot is het betreffende kantoor? Wat zijn de toekomstplannen? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Journalisering hangt grotendeels af van de informatie- en documentenstroom, en daarmee ook momenten van journalisering.

In algemene zin zou je kunnen stellen dat:
Provisie kantoor direct in de V&W wordt geboekt op een omzetrekening (8000 o.i.d.), exclusief 19% btw af te dragen, op de balans. Moment van boeken zal de afrekening naar client zijn.

De geinde vorderingen is een balans boeking lijkt me. Afhankelijk van het moment van boeken. Dat lijkt me ontvangst per bank, of de eerste verstuurde aanmaning/ingebrekestelling. Op de zelfde rekening wikkel je de doorbetaling aan client af, en dan loopt het glad als het goed is.

ocht je nog specifiekere vragen hebben, stel ze gerust. Hoe meer achtergrond informatie je geeft, hoe specifieker we kunnen antwoorden.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management