welke kosten zijn balansposten dan wel V&W

1
Dag forum
Is er een regel die aangeeft welke kosten op de V&W terecht komen en welke op de balans?
voorbeeld:
Ik heb een pand gekocht, de loonkosten voor het bouwen zitten in de aankoopprijs en komen op de balans als bezittingen.
Ik laat een tegelvloer leggen, de loonkosten zitten in de waardevermeerdering van het pand en komen op de balans.
Ik laat onderhoud plegen (schilderen o.i.d.). Is dat nou onkosten/verlies of waardevermeerdering? En hoe zit het bij een reparatie aan een deur o.i.d.?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
met groeten, Paul
this day is the first day of the rest of your life

activeren / afschrijven

2
Hallo Paul,

Wat je denk ik bedoelt, is wanneer activeer je zaken (of zet je ze op de balans ipv direct als kosten in de v&w). Over het algemeen kun je stellen dat investeringen boven de € 500 geactiveerd kunnen worden, en vervolgens in de loop der jaren worden afgeschreven.

Van de zaken die je noemt komen naar mijn inschatting het pand en de tegelvloer daarvoor in aanmering, omdat dat zaken zijn waar je ook meerdere jaren gebruik van maakt.

Voor onderhoud kun je een voorziening treffen, gebaseerd op de werkelijk te verwachten kosten. Als je het onderhoud dan uitvoert kun je de voorziening laten vrijvallen naar de v&w. Een soort omgekeerde afschrijving zeg maar.

Duidelijk zo?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management

3
Dag Tijn,
bedankt, duidelijk.
groet, Paul
this day is the first day of the rest of your life