Meerdere bedrijfsmiddelen

1
Goedemiddag,

Online is veel uitleg over het activeren van bedrijfsmiddelen boven de € 450.- excl.
Stel ik koop 3 bedrijfsmiddelen tegelijk van € 200.- excl. en staan op 1 factuur, totaal € 600.- excl.
Moet dit dan wel of niet geactiveerd worden? Moet ik kijken naar het bedrag per bedrijfsmiddel of naar het gehele factuurbedrag excl. btw?
Ik hoor het graag.
Alvast dankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Eliz

Re: Meerdere bedrijfsmiddelen

2
Op basis van de info die je deelt is het lastig te zeggen, en zou ik het niet doen. Maar als je het graag wilt, vanwege een gelijkmatigere administratie, wat is dan de levensduur van het bedrijfsmiddel? Bij een hamer van 200 euro, boor van 200 euro en schep van 200 euro heb je een factuur van 600 euro die je in één keer af kunt schrijven (omdat elke uitgave onder de 450 blijft), maar iedereen weet dat de levensduur langer is en als je deze alle drie in één keer koopt (en dus één factuur hebt van 600 euro) kun je deze ook in 5 jaar afschrijven.

Het is dus mogelijk, zelfs als het onder de grens ligt. Dat heet dan waarderingsvrijheid. De Belastingdienst staat het toe maar wil dan wel dat je dit consequent doet en je het kunt toelichten (bijv. de levensduur en elke vijf jaar vervanging van je gereedschap).