Aantal vragen over basiskennis boekhouden met resultaat.

1
Gebruikt iemand hier (of heeft iemand gebruikt) het boek basiskennis boekhouden met resultaat vijfde druk van Henny Krom? Ik ben daar bezig om te oefenen met opgaven maar ik heb er een aantal vragen over.

Hoofdstuk 2:
Vraag 2.2a: Volgens mij klopt deze vraag niet. Want hoe komen jullie aan de inkoopprijs van € 2.000,00? Dat staat nergens op de bon.
Vraag 2.4d: Hier zie ik maar 1 crediteur staan. Waarom staan Goed en Jack vof er niet bij?
Vraag 2.12a: Hoe komen jullie aan de volgende getallen? Dameskleding: € 2.400,-, herenkleding € 1.500,-, kinderkleding € 1.800,- en eigen vermogen € 5,700,-?

Hoofdstuk 4:
Vraag 4.3a: Hier zie ik bedragen staan die met 10 vermenigvuldigd zijn van de specificatie balanspost Voorraad goederen. Maar als ik naar de inkoopprijs kijk bij de factuur van hotel Noorderduin, zie ik hele andere bedragen bij de inkoopprijs staan. Hoezo moeten dan de eerstgenoemde bedragen gebruikt worden?
Vraag 4.3c: Hier zie ik op de derde regel Hotel Noorderduin, -10 en een bedrag van € 5600,00. Hoe komen jullie hieraan?
Vraag 4.5: Hoe komen jullie aan de bedragen van omzet hoog tarief omzetbelasting en de inkoopwaarde?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Re: Aantal vragen over basiskennis boekhouden met resultaat.

2
Cora-1960 schreef: 3 november Gebruikt iemand hier (of heeft iemand gebruikt) het boek basiskennis boekhouden met resultaat vijfde druk van Henny Krom? Ik ben daar bezig om te oefenen met opgaven maar ik heb er een aantal vragen over.

Hoofdstuk 2:
Vraag 2.2a: Volgens mij klopt deze vraag niet. Want hoe komen jullie aan de inkoopprijs van € 2.000,00? Dat staat nergens op de bon.
Vraag 2.4d: Hier zie ik maar 1 crediteur staan. Waarom staan Goed en Jack vof er niet bij?
Vraag 2.12a: Hoe komen jullie aan de volgende getallen? Dameskleding: € 2.400,-, herenkleding € 1.500,-, kinderkleding € 1.800,- en eigen vermogen € 5,700,-?

Hoofdstuk 4:
Vraag 4.3a: Hier zie ik bedragen staan die met 10 vermenigvuldigd zijn van de specificatie balanspost Voorraad goederen. Maar als ik naar de inkoopprijs kijk bij de factuur van hotel Noorderduin, zie ik hele andere bedragen bij de inkoopprijs staan. Hoezo moeten dan de eerstgenoemde bedragen gebruikt worden?
Vraag 4.3c: Hier zie ik op de derde regel Hotel Noorderduin, -10 en een bedrag van € 5600,00. Hoe komen jullie hieraan?
Vraag 4.5: Hoe komen jullie aan de bedragen van omzet hoog tarief omzetbelasting en de inkoopwaarde?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Dag Cora,

Even een globale reactie.
Je dient niet alleen in de opdracht zelf te kijken maar ook in de bijbehorende voorgaande opdrachten. Daar zie je de bedragen die jij niet kunt vinden.
Ook dien je verschil te maken tussen de inkoop- en de verkoopprijs. Als iets wordt verkocht zie je op de factuur de verkoopprijs staan, maar gaat dit bedrag van de voorraad af tegen inkoopprijs. Die inkoopprijs vind je terug in de voorgaande opdrachten.
Zo verkoop je bijvoorbeeld bij 4.3c 10 damesfietsen (-/- 10) en gaan deze van de subgrootboekrekening Damesfietsen af tegen de inkoopprijs die je ziet op blz. 30/31.

Ik hoop dat je er zo toch zelf uit komt.
Succes!

Annemarie Vaes
Opleiding Basiskennis Boekhouden BKB