Journaalpost van retour ontvangen goederen

1
Beste lezer,

Ik ben bezig met een studie boekhouding, maar ik kom daarbij op onderstaande vraag uit waar ik in vast loop. Als iemand mij kan helpen met het maken van de journaalpost met een eventuele uitleg ter lering en vermaak voor mezelf. Daar zou ik mee geholpen zijn.

Geef de journaalposten voor de volgende gegevens. Vermeld de grootboek rekeningnummers. In gebruik zijn onder andere de volgende grootboekrekeningen
8400 (Omzet hoog tarief omzetbelasting),
8500 (Omzet laag tarief omzetbelasting),
8550 (Omzet 0% omzetbelasting) en
7000 (Inkoopwaarde van de omzet). Vermeld ook de berekening van de OB.

a. Retour ontvangen wegens lichte beschadiging: goederen met een inkoopwaarde van € 1.200,00. Na controle zijn de goederen in het magazijn opgeslagen.
b. Creditnota voor de retour ontvangen goederen ad a verzonden aan K. Stoer, groot € 900,00 exclusief 21% OB.

Volgens mij is de oplossing voor ‘a.’:
Gbr naam Gbr Debet Credit
3000 Voorraad goederen € 1.200,00
7000 Aan Inkoopwaarde van de omzet € 1.200,00

Is dit juist? En de oplossing voor ‘b’?

Dank alvast.
Groet, Richard

Re: Journaalpost van retour ontvangen goederen

2
Leuk dat je hiermee bezig bent! Als je een studie doet dan heb je ook studiebegeleiding, toch? Wat geeft die hierbij voor oplossing? Het antwoord op A lijkt me in orde. B los je vergelijkbaar op:

Grootboekrekening
8400 Omzet hoog tarief omzetbelasting 900,00 Debet
1520 Te verrekenen OB 189,00 Debet
1200 Debiteuren K. Stoer 1.089,00 Credit

Is dit ook het antwoord dat je in de studieboeken ziet?

Re: Journaalpost van retour ontvangen goederen

3
Dank je wel voor je reactie. Fijn dat je hebt meegedacht met mijn vraag.
Het antwoord dat je geeft is volgens mij wel goed. Alleen ik weet nooit wanneer ik grootboekrekening 1520 Te verrekenen OB moet gebruiken.

Ik ben geheel zelfstandig bezig met deze studie en omdat ik alles graag wilt weten komen er bij mij veel vragen op.
Is het handig om bijles te volgen, of zijn er goede boeken of internet links met een duidelijke en goede uitleg?

Alvast dank.