Restwaarde auto

1
Hallo allemaal,

Ik wil de afschrijvingen doen voor de bedrijfs auto’s maar er moet een restwaarde bepaalt worden. Ik kan nergens vinden hoe ik dat bepaal. Bv 2de hands auto Opel Zafira van 8000 euro wat is de restwaarde dan is er een berekening voor of mag het ook 0 zijn. 
Hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt en groetjes

Re: Restwaarde auto

2
Je kunt de auto in vijf jaar afschrijven (20 procent per jaar). Je kunt de auto dus afschrijven naar nul euro

Of dat reëel is, kun je zelf bepalen. als je dat lastig vindt kun je het bij de garage vragen waar je de auto koopt, of het een boekhouder vragen. Maar dat hoef je niet bij elke aankoop te doen. Je kunt zelf redelijk inschatten dat als je nu een tweedehands auto koopt met een x-aantal kilometers, dat die bij normaal gebruik over vijf jaar werkelijk weinig waarde meer heeft. Let er wel op dat als je de auto later in het jaar koopt je dat jaar dan niet de volledige 20 procent afschrijft.  

Na vijf (volle) jaren is de auto dan in jouw boekhouding nul euro waard. Als je dan een andere auto koopt en deze inruilt is het afhankelijk van hoe de transactie verloopt. Veelal kun je het dan zien als bedongen korting op de auto die je koopt. Als je de auto verkoopt en bijvoorbeeld geen nieuwe auto terugkoopt, dan was de restwaarde blijkbaar hoger dan hoe jij het hebt geboekt en corrigeer je op dat moment je boekhouding met de (rest)waarde van dat moment.