Inkoopkosten

1
Hoi allen,
Ik zal mezelf even voorstellen: Ik ben Matthias, chef-kok van een bedrijfscatering. Ik heb me aangemeld voor dit forum omdat ik wat vragen heb die ik hier hopelijk beantwoord kan krijgen. Het concept van onze catering is dat wij tegen een zo betaalbaar mogelijke prijs (gezonde) producten aanbieden aan de studenten en medewerkers. In principe moet het zo zijn dat wij onszelf bedruipen. We hoeven dus geen winst te halen maar aan het eind van de streep moeten de personeelskosten gedekt zijn. Nu heb ik een overzicht van afgelopen jaar gekregen waar volgens mij wat haken en ogen aan zitten. De omzet was vorig jaar bijna 500.000 euro en de kosten 570.000 euro. Nu zitten er bij het overzicht 'inkoop' dat ik heb gekregen ook kosten die volgens mij niet onder de inkoop vallen. Er staat bijvoorbeeld voor zo'n 40.000 duizend euro aan onderhoudskosten op (koelcel, vriescel etc.) en de aanschaf van materialen die niks met de verkoop van onze producten te maken hebben, zoals regaalwagens, serveerwagens, was droogrekken, verf en verfrollen, huur schoonloopmatten voor de entree, huur hoogwerker om koelunit op het dak te plaatsen, etc. Mijn vraag is: vallen deze kosten onder de inkoopkosten voor de catering of zijn dit kosten voor bedrijfsvoering? Graag hoor ik van u. Met vriendelijke groet, Matthias

Re: Inkoopkosten

2
Matthias schreef: Mijn vraag is: vallen deze kosten onder de inkoopkosten voor de catering of zijn dit kosten voor bedrijfsvoering? Graag hoor ik van u. Met vriendelijke groet, Matthias
Hoe je een grootboekrekening invult heb je zelf best veel vrijheid in. Daardoor wisselen jaarverslagen ook zoveel en is het altijd een kunst om deze goed te lezen. In jouw geval zou ik inderdaad alle vaste kosten (onderhoud vriescellen) niet meenemen bij de inkoopkosten. Een hoogwerker om iets op het dak te plaatsen zou ik onderbrengen als kostenpost van dat ding op het dak zelf. 

Maar dit is dus soms een grijs gebied en waar dan precies het lijntje gelegd moet worden is een discussie met een boekhouder waard. Bij de bedragen die je noemt is een adviesgesprek met een boekhouder al snel een goed idee, toch?