Simpele verwerking salariskosten

1
Ik wil zo simpel mogelijk in een grootboekadministratie de journaalposten voor salarissen verwerken. Is de volgende boekingsgang correct, danwel wat moet worden aangevuld (jaarovergang, etc.):

casus:
1000 bank
1430 te betalen loonheffing
1470 reservering vakantiegeld
1530 netto loon
4400 lonen en salarissen (kosten werkgever)

a. loonjournaalpost (maandelijks)
4400 lonen en salarissen
@ 1430 te betalen loonheffing
@ 1530 netto loon
@ 1470 reservering vakantiegeld

b. betaling salaris aan werknemer (maandelijks)
1530 netto loon
@ 100 bank

c. afdracht loonheffing belastingdienst (maandelijks)
1430 te betalen loonheffing
@ 100 bank

d. uitbetaling vakantiegeld (jaarlijks)
1470 reservering vakantiegeld
@ 100 bank

2
Toch mis ik een groep nl. de Sociale lasten en eventueel pensioenpremies. Beide te verdelen in werkgevers- en werknemerslasten.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

RE: welk detailniveau grootboekadmin

3
De loonkosten, incl. heffingen hebben inderdaad een meer gedetailleerd niveau, maar wat zijn de criteria om dit afzonderlijk zichtbaar te maken in het grootboek (balans en V&W) en moet dit ook, of wat is handig?


Bijvoorbeeld:

A Te betalen loonheffing (bestaat uit)

A1 Ingehouden loonheffing

A2 Totaal werknemer wettelijke sociale lasten
A.2.1 Gedifferentieerde premie
A.2.2 Zorgverzekeringswet

A3 Totaal werkgever, wettelijke sociale lasten
A3.1 Werkeloosheidwet
A3.2 Sectorfonds
A3.3 Gedifferentieerde premie
A3.4 Uniforme premie W.A.O.
A3.5 Basispremie W.A.O. / WIA

B Te betalen bedrijfstak eigen regeling
Etc.

4
Volgens mij zit je toch even op een verkeerd spoor. Ik zou in de eerste plaats de loonheffing separeren. Loonheffing wordt immers ingehouden van het loon van de werknemer en vervolgens doorbetaald aan de fiscus. Dit is dus geen last voor de ondernemer.

Daarnaast kan worden onderscheiden de sociale lasten en pensioenpremies. Deze vormen een last voor de ondernemer die voor een gedeelte hierin wordt gecompenseerd door de inhoudingen bij de werknemer.

De vraag welke grootboekrekeningen dan moeten worden onderscheiden wordt aangestuurd door de bronnen waaruit de bedragen voortkomen. Zo kan je voor de sociale lasten van het UWV het onderscheid maken in de door die instantie op hun nota gehanteerde categorieën evenzo is dit mogelijk met sociale lasten die afgedragen moeten worden aan de fiscus.

Tenslotte kan een dergelijke onderverdeling, waar noodzakelijk, ook gemaakt worden voor de pensioenpremies.

In ieder gaval zal voor sociale lasten en pensioenpremies het onderscheid in lasten en baten moeten worden gemaakt.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning