Tegenrekening Beginbalans

1
Hoi luitjes,
Ik ben bezig met het overzetten van een administratie naar een ander programma, maar ik kom ergens niet uit.
Waar boek ik de beginbalans op tegen?

Ik heb in de beginbalans zowel aan de activa als de passiva zijde alle bedragen ingevoerd en overgenomen van de jaarstukken. Deze is ook netjes in evenwicht.

Echter als ik de proef-saldi uitdraai krijg ik een verschil van bijna 2 ton
Dit bedrag is exact hetzelfde als het bedrag wat ik in de beginbalans ingeboekt heb.

2
Hé, cyberizzy,

"Waar boek ik de beginbalans op tegen?" Mijn eerste reactie is: nergens op! De balans behoort immers in evenwicht te zijn, dus is een tegenboeking niet nodig.

"Deze is ook netjes in evenwicht." Ja precies wat ik dacht. Maar al de proefbalans wordt uitgedraaid komt er ineens een verschil boven water. Dat kan dus niet. Dus of er is ergens wat fout gegaan, of het programma waarmee je werkt doet het niet goed.

Welk programma gebruik je?

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning

saldo v&w

3
Hallo Izzy, en welkom op administratieforum. Ik neem aan dat je tegen een saldo winst en verliesrekening bent aangelopen. In een beginbalans is dat echter niet erg gebruikelijk, omdat dat alleen de balans is.

Waarschijnlijk is dit onderdeel van je eigen Vermogen, resultaat vorig boekjaar, en moet je dit op de rekening voor Eigen vermogen boeken. Maar helemaal beoordelen kan ik het niet met de informatie die je geeft. Welk boekhoudprogramma gebruik je?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management