Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Klaasie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 augustus

BTW afronding naar Omzet boeken per kwartaal?

29 augustus

Beste mensen,
Ik heb al redelijk veel werk gestoken in een administratieprogrammaatje waarin ik de administratie van mijn eigen eenmanszaak, maar ook die van anderen (familie) wil kunnen gaan doen. Ik loop tegen gebrek aan kennis aan, dus hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn eerste forum-vraag gaat over het afronden van btw-aangifte bedragen. Volgens de belastingdienst mogen die in mijn voordeel worden afgerond. Stel nu het hypothetische geval:
kwartaal 1 bereken ik dat ik 10,99 moet afdragen. Dat bedrag staat op de post "1700 Af te dragen BTW Hoog" op 31-03-2012. Op de post "1100 Te ontvangen BTW" staat 8,01 euro op die datum. Door in mijn voordeel af te ronden kom ik dan op 10 euro af te dragen en 9 euro te ontvangen voorbelasting voor het eerste kwartaal. Aan de tussenrekening "1703 Afdracht BTW" (die ik gebruik om de daadwerkelijke betaling aan of van de belastingdienst te boeken) reken ik dus 1 euro. Ik boek op 31-03-2012:
1700 Af te dragen BTW 10,99
Aan 1100 Te ontvangen BTW 8,01
Aan 8000 Omzet 1,98
Aan 1703 Afdracht BTW 1
Mooi in balans dus.
Als ik de betaling heb gedaan boek ik in mijn bankboek:
1703 Afdracht BTW 1
Aan 1010 Bank 1

Mijn eerste vraag is: Als ik aangifte heb gedaan en de aangifte boek, zoals de bovenstaande (eerste) boekingen, neem ik dan als datum voor de boeking 31-03-2012, ook al doe ik aangifte op 21 april o.i.d.? Als ik dat doe dan staan mijn af tedragen en te onvangen btw bedragen netjes op nul bij aanvang van het nieuwe kwartaal, dus dat lijkt mij wel de bedoeling, maar wil het graag even checken.
Mijn eigenlijke vraag is: Mag ik die 1,98 aan omzet boeken (zodat ik er alleen inkomstenbelasting over betaal) of moet ik die meenemen bij de omzetbelastingaangifte kwartaal 2? Stel dat ik (zeer hypothetisch) elk kwartaal 1,98 afrond, dan komt dat op 7,92 euro per jaar. Waar zou ik dat bedrag aan het eind van het jaar terugvinden: in Omzet of verrekend per kwartaal in de aangiftebedragen? (Dan nog hou ik aan het eind van het jaar een (miniem) afrondingsbedrag over.) En als dat naar Omzet mag worden weggeboekt, dan is het, doorredenerend, voordeliger om per maand aangifte te doen, want dan zou je per jaar maximaal 12 maal 1,98 euro kunnen afronden en naar Omzet kunnen boeken in plaats van aan de belastingdienst te betalen.

Alvast dank voor argumenten voor of tegen deze werkwijze!