Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
jipasveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 oktober

Factuur naar ondernemer binnen EU

26 oktober

Ik heb een klus in Frankrijk waarvoor ik een factuur aan het opmaken ben. Normaal gesproken zou ik naar klanten uit andere EU landen de BTW verleggen (het betreft webdesign: een dienst), hiervoor heb ik een BTW/VAT nummer nodig om op de factuur te vermelden. De klant heeft dit nummer nagevraagd bij de boekhouder, maar kreeg in eerste instantie enkel als antwoord dat ze geen Btw / tva hoef af te dragen. Ik vind het vreemd dat een onderneming geen nummer heeft, en verwachtte dat ook wanneer ze geen Btw hoefde af te dragen, ik de BTW toch gewoon zou moeten verleggen vanuit Nederland, zodat hier de administratie ook op orde is. Hierop kreeg ik enkel dit als antwoordt van de boekhouder van de klant (vertaals uit het Frans):

Het intracommunautaire btw-nummer is een uniek nummer dat wordt toegekend aan elk Europees bedrijf en elk bedrijf dat aan btw is onderworpen. U bent niet onderworpen aan btw en u heeft dus geen intracommunautair nummer.

Nu heb ik rond gezocht hoe ik dit nu moet factureren, maar ik vind nergens een antwoord. Als de klant schijnbaar geen BTW hoeft te betalen, dan kan ik die toch niet zomaar van de factuur weglaten? Ik kom even niet verder met hoe ik dit nu moet aanpakken: Kan iemand me inlichten? Bedankt alvast.

Groetjes Jip
 
jip
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 maart

Re: Factuur naar ondernemer binnen EU

30 oktober

Hoi naamgenoot!

Als de klant jou geen btw-nummer kan overhandigen en jij met jouw bedrijf btw-plichtig bent dan moet je gewoon een factuur sturen mét btw. Jij hebt boekhoudtechnisch niets te maken met hun administratie/boekhouding maar vooral met jouw relatie met de belastingdienst en die verplicht jou om in dezen btw te rekenen tenzij je het intracommunautair afhandelt.