Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
hayat33
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 januari

automatische tegenboeking bankboek

31 maart

Hallo Martijn,

ik heb een vraagje. Ik werk met het programma Mill7. Ik ben bijna klaar met het inboeken van een bepaald boekjaar. Bij het bekijken van de dagboek mutaties zie ik echter iets vreemds staan in mijn bankboek.
De allereerste boeking namelijk in dat dagboek krijg ik een vreemde tegenboeking van het programma zelf, een zogenaamde automatische boeking.
De eerste mutatie die ik heb gehad via het bankboek, is een bijboeking van 1.445,- . ik heb dat dan ook zo geboekt, ontvangen donaties 1.445,-.
Bij de tweede boeking zie ik dat het in de bankboek (saldo) zelf goed loopt, de eindsaldo van de vorige boeking gaat goed, komt gewoon op 1445,- te staan. (was eerst nul).

Maar omdat het saldo op de saldibalans niet klopte met mijn werkelijke eindsaldo van mijn bankboek, ben ik naar de dagboek mutaties gaan kijken, daar zie ik dat deze aller eerste boeking niet goed gegaan is, op de een of andere manier, is de automatische boeking niet gelijk aan hetgeen wat er bij is gekomen. Ik zie daar namelijk de volgende journaalpost staan.

ontvangen donaties 1.445,-
aan dagboek bank 223,- (met als omschrijving automatische boeking).

Hierdoor is de debet zijde en credit zijde niet gelijk. Ik heb alle andere boekingen van dat jaar gecontroleerd, overal gaat het goed. Debet en credit zijde gelijk, behalve dus deze eerste boeking.

Mijn vraag is: is dit normaal dat een allereerste boeking, na het openen van een boekjaar, een afwijking vertoont in de debet en credit zijde.
en hoe kan ik dit probleem oplossen. Mijn saldibalans geeft hierdoor een verkeerde saldo weer.

alvast bedankt voor je hulp.

hayat
stichting Al Yatiem
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

dagboek bank verschil

31 maart

Ha Hayat,

Vreemde kwestie, goed dat het je is opgevallen. Dat klopt niet inderdaad. Ik zou denken dat er ergens nog een(meerdere) mutatie(s) aan het betreffende boekstuknummer is/zijn gekoppeld, ten bedrage van het verschil.

Als je de kolommenbalans in zn geheel bekijkt, zie je dan een telling die in onbalans is? Of zie je het verschil ergens staan?

Ik ken Mill7 niet uit eigen ervaring, en kan dus moeilijk een oplossing geven waarvan ik weet dat deze werkt. Heb je de helpdesk van Mill kunnen raadplegen, zo die er al is?

Een noodoplossing zou kunnen zijn: boekstuk verwijderen en opnieuw invoeren. Of, afhankelijk van wat je in de kolommenbalans (of saldibalans) tegenkomt, zou je een correctie boeking kunnen maken.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management