Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
roene
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 februari

'Vooruitontvangen posten'

15 februari

Hallo,

Ik ben met de jaarafsluiting 2008 bezig voor een vereniging en ik heb een vraag over een bepaalde post.
In 2009 hebben we een project waarvoor we van een bedrijf sponsoring krijgen. Het bedrag heb ik al in 2008 ontvangen. Het liefst wil ik dit bedrag pas 'tot uiting' laten komen in 2009.

Is het mogelijk om voor de eindbalans van 2008 een post op te nemen 'vooruitontvangen sponsoring' of iets dergelijks en hoe boek ik dan het bedrag dat ik inmiddels ontvangen heb?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en iemand mij hierop een antwoord kan geven.

Mvgr,
Roene
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

vooruitontvangen bedragen

15 februari

Hallo Roene,

Jazeker, dat zijn vooruitontvangen bedragen, passiva, kort vreemd vermogen. Als je die in 2008 op vooruitontvangen bedragen boekt (credit), kun je in 2009 de volgende boeking maken:
vooruituitvangen bedragen
A/ sponsorinkomsten

Na deze boeking loopt vooruitontvangen bedragen 'glad', en staat de opbrengst in 2009.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
roene
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 februari

15 februari

Hallo Tijn,

Bedankt voor het snelle antwoord. Nu zit ik nog met een kleine vervolgvraag. Ik ben nu namelijk nog bezig met de afsluiting van het jaar 2008 (het financiële jaarverslag). Ik maak gebruik van het pakket Daviclub. Daarin kan ik bij openstaande posten een post maken met de naam vooruitontvangen bedragen sponsorinkomsten. Dat stuk snap ik.

Nu heb ik alleen op onze rekening het bedrag al in 2008 gestort gekregen, maar wil ik niet dat ten goede komt bij het resultaat van 2008 (aangezien het project pas in 2009 is). Hoe koppel ik nu precies het ontvangen bedrag aan de vooruitontvangen post? Eigenlijk wil ik dus net doen of ik het pas in 2009 krijg.
Ik probeer het zo helder mogelijk te krijgen, aangezien ik deze situatie nog niet eerder mee heb gemaakt en het graag goed in de boeken krijg.

Mvgr,
Roene
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

15 februari

Ha Roene,

Misschien was mn vorige post niet voldoende duidelijk.

De ontvangst per bank in 2008 boek je op de balans (dus niet in het resultaat), op de rekening 'vooruitontvangen bedragen'. In 2008 is dat de enige boeking, heeft dus geen invloed op het resultaat 2008.

In 2009 (per 1/1/2009) boek je:
vooruitontvangen bedragen (debet) - balans (loopt nu op nul, met de 2008 boeking)
A/ sponsorinkomsten (credit) exploitatierekening (hiermee wordt het resultaat/winst geboekt)

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

Groeten, Tijn

ps: mocht je nog met vervolgvragen zitten, post ze ajb. Communicatie / percentie zijn onvangbare zaken..
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
roene
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 februari

15 februari

Hoi Tijn,

Nu begrijp ik het helemaal! Hartstikke bedankt, dat was het antwoord wat ik zocht. Mocht ik nog met vragen komen te zitten, dan zal ik ze zeker stellen, maar ik denk dat ik hiermee weer een eind zal komen.

Groeten,
Roene
 
Bert666
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 april

Vooruitontvangen posten

18 april

Beste Tijn of overige forumers,

Ook ik had nog een vraag over vooruitontvangen posten.
Ik doe de financien voor een sportvereniging.
Om wat inkomsten te verwerven organiseren wij clinics.
Ik wil wat clinicsinkomsten uitsmeren over twee seizoenen.
Dus ook in mijn financieel overzicht moet in de balans een vooruitontvangen post komen.
Maar moet ik dan in de resultaatrekening bij uitgaven ook een post maken van vooruitontvangen bedrag clinic's.
Ik heb natuurlijk al het geld binnen van de clinics maar ik wil een deel daarvan vooruitschuiven naar het volgend jaar.
Dus zo kan het resultaat voor beide jaren gunstig uitkomen.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

gr. Bert
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

inkomsten egaliseren

18 april

Beste Bert,

Allereerst welkom op administratieforum.nl!

Je vraag is administratief technisch gezien vrij eenvoudig te beantwoorden. Ik neem aan dat je de in 2008 ontvangen gelden als inkomsten hebt geboekt. Als je een gedeelte van deze inkomsten als vooruitontvangen wilt aanmerken maak je de volgende boeking per 31/12/08:

Opbrengsten - debet V&W - xxx
A/ vooruitontvangen - credit balans - xxx

Per 01/01/09 maak je dezelfde boeking maar dan tegenovergesteld.

Je kunt je echter wel afvragen of het verstandig is zo te boeken, maar dat kun jij beter beoordelen dan ik.

Naar mijn inschatting zou de administratie de praktijk moeten weergeven. Als je in jaar 1 veel clinics draait heb je meer opbrengsten, en een beter resultaat. Draai je in jaar 2 minder clinics dan is je resultaat minder .. omdat je minder clinics draait (even kort door de bocht). Dit zou dan ook uit de cijfers moeten blijken, naar mijn inschatting.

Dat even terzijde, ik ken jouw situatie inhoudelijk niet, en kan derhalve ook geen volledig oordeel geven en dergelijke afwegingen zijn afhankelijk van meerdere factoren waar ik geen zicht op heb uiteraard.

Success, en mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

18 april

@Bert,

Tijn heeft hier een punt; weliswaar brengt hij het voorzichtig maar toch.
Bedrijfseconomisch moeten kosten en opbrengsten vallen in de periode waarop ze betrekking hebben. Je kunt derhalve niet zo eenvoudig, vanuit de theorie gezien, opbrengsten (en ook kosten) doorschuiven naar een volgende periode om zo een egalisatie van het resultaat over meerdere perioden te verkrijgen.

Binnen een vereniging ligt zoiets wellicht eenvoudiger maar ik ben er geen voorstander van om de theorie geweld aan te doen.

Wellicht dat je met dit in het achterhoofd tot een goede oplossing kunt komen voor je probleem.

John
 
Bert666
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 april

Vooruitontvangen posten

18 april

Tijn en John,

Bedankt voor jullie reactie.

Allereerst wil ik toegeven dat ik er ook niet helemaal achter sta om inkomsten over twee jaren uit te smeren teneinde een goed resultaat over die jaren te bewerkstelligen.
Deze vraag kwam ook uit van enkele leden maar dit terzijde.
Het ging er mij om hoe moet ik dit kloppend maken in mijn administratie.

De uitleg van Tijn is mij nog niet helemaal duidelijk daarom probeer ik het met cijfers om zodoende te kijken hoe ik dit in de boeken moet verwerken.

Voorbeeld:

Ik heb inderdaad bij de inkomsten over 2008 1000 euro ontvangen van de clinics die ik aan de debet kant van mijn resultaatrekening heb staan als ontvangen clinicsinkomsten.
Nu wil ik daarvan 500 euro als vooruitontvangen bedrag naar 2009 overhevelen.
Dat ik in de balans van 2008 bij de creditkant een post moet maken vooruitontvangen bedrag 500 euro is mij duidelijk.

Ik wil alleen weten hoe ik dit in de resultaatrekening moet verwerken.
a)Moet ik 500 euro afhalen van die 1000 euro clinicsinkomsten.
b) Of moet er een extra post komen in de resultaatrekening.

Want nu is het resultaat over 2008 bv. 750,- winst.
En dit moet eigenlijk worden 250,- omdat die 500,- naar 2009 moet.

Jullie zien dat ik nog een en ander moet leren maar ik hoop dat ik enigszins duidelijk ben.

Alvast bedankt voor de moeite.

gr. Bert
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

18 april

Bert,

1. Je conclusies zijn op zich correct. als je 500 doorschuift naar een volgend boekjaar dan zakt het resultaat met dat bedrag.

2. Alleen heb ik de indruk dat je debet en credit aan het verwisselen bent. Opbrengsten horen thuis aan de creditzijde van de resultatenrekening. Kosten aan de debetzijde. Wil je een bedrag van die opbrengsten doorschuiven naar een volgend boekjaar dan verlaag je de opbrengst en brengt het bedrag over naar een balansrekening Vooruitontvangen posten. Die rekening wordt derhalve gecrediteerd en komt dus credit op de balans te staan.
In het volgende boekjaar boek je de rekening Vooruitontvangen posten weer leeg ten gunste van de rekening opbrengsten.

John
 
Bert666
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 april

Vooruitontvangen posten

18 april

John,

Bedankt voor je reactie,
Het is me nu helemaal duidelijk.
Weer wat geleerd!

m.v.g. Bert (penningmeester in opleiding) :wink:
 
Lunytoon69
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 juli

14 juli

De ontvangst per bank in 2008 boek je op de balans (dus niet in het resultaat), op de rekening 'vooruitontvangen bedragen'. In 2008 is dat de enige boeking, heeft dus geen invloed op het resultaat 2008.

In 2009 (per 1/1/2009) boek je:
vooruitontvangen bedragen (debet) - balans (loopt nu op nul, met de 2008 boeking)
A/ sponsorinkomsten (credit) exploitatierekening (hiermee wordt het resultaat/winst geboekt)
Ik had eigen dezelfde vraag maar kom er niet uit. Het boekhoudkundige principe snap ik maar de boeking in (ook in mijn geval daviclub) niet.

Op het moment dat je namelijk een rekening (voor 2009 uit het voorbeeld) aanmaakt in het programma, wordt er een debiteurenpost (balans) geopend met een resultaat als tegenhanger. De rekening wordt vervolgens dit jaar (2008) betaald en bank zal het automatisch tegen boeken met debiteuren.

Ik kom dus niet bij een boeking vooruitontvangen bedragen of misschien wel vooruitgefactureerde bedragen.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand licht in de duisternis kan scheppen voor mij.

Vr. gr.
Toon