Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
K-Bytes
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 augustus

Leveringen in vorig jaar ontvangen, maar rekening niet..

23 augustus

LS,

Ik heb in 2006 een stapel computers gekocht, van een oud werkgever, maar heb de rekening hiervoor pas in 2007 ontvangen.
Uiteraard heb ik in 2006 al wel een hele serie verkocht, en wil dus ook de inkoopkosten in 2006 op nemen in de boekhouding.
Daarintegen moet ik de BTW pas in 2007 krijgen.. anders loopt dat weer niet goed..

Als ik nu de PC's inkoop op Dagboek 1500: Inkoop, en grootboek 7002: Inkopen hoog, dan klopt het volgens mij wel, maar dan heb ik wel de BTW in 2006 staan. Darnaast kan ik nog geen rekening boeken... want die is er nog niet...

iemand een idee hoe dit op te lossen??
(PS: Ben computerman, absoluut geen boekhouder, dus graag in J&J taal ;) :oops: )

PS. Ik maak gebruik van Snelstart v7
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

voorziening inkopen

28 augustus

Hallo K-Bytes,

Als je kosten in een voorgaande periode wilt laten vallen, en de factuur (met de BTW) in de nieuwe periode vallen, dan neem je in de voorgaande periode (in jouw geval 2006) een voorziening op voor de te verwachten kosten.

Je boekt dan in 2006: (via memoriaal)
Kosten inkoop 7002 - Debet
Te betalen kosten Balans - Credit

In 2007 boek je de factuur dan als volgt: (via inkoop of bank)
Te betalen kosten Balans - Debet
Bank of Crediteuren - Credit

De rekening Te betalen kosten op de Balans loopt na de 2e boeking glad (op nul), de kosten zitten in 2006, en de BTW in 2007.

Hopelijk is het duidelijk (J&J gehalte voldoende ;-)).
Mocht je nog vragen hebben post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
K-Bytes
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 augustus

En nu???

28 augustus

Oke.. voor 2006 is het gelukt, maar nu 2007..

De rekening is uiteraad binnen, maar bevat ook de rest van 2007.,..
Dus bijv. totale rekening is 5000 euro.
2000 voor 2006 en 3000 voor 2007.

Hoe kan ik dat dan wegboeken?? de rekening splitsen?
2000 boeken op
Te betalen kosten Balans - Debet
Bank of Crediteuren - Credit

En 3000 als inkopen hoog??

Grt Wilfred
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

29 augustus

Wilfred,

Je hebt het goed begrepen.

Als alles klopt staat er (jouw voorbeeld) nog 2000 op Te betalen kosten aan de rechterkant (credit of wel negatief). Dat bedrag boek je weg.
Het restant van de nota gaat gewoon op inkopen hoog. De BTW boek je gewoon op de gebruikelijke BTW rekening (links = debet). Het totaalbedrag komt op Crediteuren rechts. In ons vakjargon:

Te betalen kosten D 2.000
Inkopen hoog D 3.000
Te vorderen BTW D 950
Aan Crediteuren C 5.950

John