Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Annemiek
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 januari

BTW over energiebelasting

10 januari

Wie weet meer over BTW over energiebelasting. Volgens mij mag je geen belasting over belasting heffen. Wordt wel gedaan.

Wie weet hier iet over???

Bedankt alvast
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

10 januari

Hallo Annemiek,

Zou je de vraag iets specifieker willen stellen ajb? Er is veel informatie te vinden over btw en energie aftrek. Heb je als ondernemer een energierekening ontvangen? Welke leverancier?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Annemiek
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 januari

Btw over ennergiebelasting

11 januari

Het gaat over de betaling van BTW . Die berekend wordt over EnergieBelasting.
Dit is belasting heffing (de btw) over belasting (de engergiebelasting).

Dit mag volgens mij niet.

Het gaat niet over energieaftrek. Ik ben beginnende ondernemer en heb geen btw nummer, dus kan geen btw aftrekken. Werk vanuit huis nog.
De leveranciers is Eneco.

Bedankt voor je tijd Tijn,

groeten,
Annemieke
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

btw energiebelasting

11 januari

Hallo Annemiek,

De verklaring van het Ministerie van EZ luidt als volgt:

Belasting Toegevoegde Waarde (BTW)
Zoals over bijna alle producten betalen consumenten ook over energie 19% BTW. Energieleveranciers en netbeheerders brengen deze BTW bij u in rekening en dragen deze vervolgens af aan de belastingdienst.

Er wordt ook BTW geheven over de Energiebelasting. Dit komt door artikel 8 van de Wet op de omzetbelasting 1986. Dit artikel bepaalt dat bij levering van goederen en diensten door een ondernemer, omzetbelasting geheven moet worden over het totaal van de door de leverancier in rekening gebrachte vergoeding. Dit betekent dat wanneer de verkoopprijs van een product is opgebouwd uit de kostprijs, accijns en winstmarge, de BTW wordt berekend over de totale prijs. Als u bijvoorbeeld benzine koopt, betaalt u dus BTW over de benzineaccijns. Andere voorbeelden waarbij dit geldt zijn rookwaar en alcoholische dranken.
Voor energie geldt dus dat over de gehele rekening, inclusief de Energiebelasting, BTW betaald moet worden. Op vastrecht, periodieke aansluitvergoeding en de meterhuur is hetzelfde van toepassing. Deze wijze van berekening is voorgeschreven door een richtlijn van de Europese Unie.

(bron: http://www.kiesenergie.nl/energiekosten/begrippen.php).

Men schaart de energiebelasting dus eenvoudigweg onder 'consumentenbesteding' en derhalve btw onderrhavig. Het is niet anders vrees ik, hoewel het mij gevoelsmatig niet lekker zit..

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Annemiek
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 januari

BTW over energiebelasting

11 januari

is duidelijk. Bedankt voor je antwoord Tijn.

Ik ben het met je eens klopt niet he, belasting voer belasting

groetjes
annemieke