Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Rene Muller
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei

Vraagje over invullen inkomstenbelasting voor ondernemers

30 mei

Hallo forum leden,

Hier een newbie   wellicht dat jullie mij kunnen helpen, hopelijk wel.
Vorig jaar oktober een eigen eenmanszaak gestart, (een autorijschool),naast mijn vaste baan, en nu moet ik nog het IB2005 invullen. Ik heb nog uitstel tot 1 juli 2006.
In eerste instantie, dacht ik, dat vul ik wel even in, maar dat valt nog wel even tegen.

Uiteindelijk loop ik vast op het volgende punt, dat het saldo fiscale winstberekening niet gelijk is aan het saldo winst en verliesrekening, of winstdeel van uw onderneming.
Ik heb hier al wat topics door gelezen, maar daar kom ik niet echt uit op het moment.

Op papier heb ik alles kloppend, mijn debet en credit bedragen zijn gelijk, en ik heb een winst van 69 euro.

Als ik in het programma mijn winst/verlies rekening wil invullen, moet ik eerst mijn netto omzet invullen. 676 euro
Inkoopkosten heb ik volgens mij niet (of ik moet iets over het hoofd zien)
Vervolgens rekent het programma € 5000 mee voor mijn fiscale partner, maar deze werkt niet mee in de onderneming. Overigens zie ik dit bedrag nergens meer terug in het totaal overzicht.

Dan kom ik uit bij het overzicht Passiva:
Hier heb ik de vorderingen (de btw) die ik terug kan vragen ingevuld

Naar mijn idee heb ik alleen nog maar mijn liquide middelen in te vullen, en vermoed dat dit het begin- en eind-saldo van mijn bankrekening is.

Vervolgens aangekomen bij het het overzicht Activa:
Bij ondernemings vermogen weer de begin- en eind-saldo stand van mijn bankrekening ingevuld, en bij schulden en overlopende passiva, mijn omzetbelasting ingevuld.

Dit krijg ik naar mijn inzien allemaal kloppend, en de activa en passiva, vallen tegen elkaar weg.

Tot zo ver dacht ik redelijk op het goede spoor te zitten, maar als ik nu mijn totaal overzicht kijk, heb ik een winst staan van € 650,- wat bij mijn totaal inkomen wordt opgeteld.
Dit bedrag is het verschil tussen mijn begin en eindstand van mijn bankrekening.

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik even niet weet, waar ik mijn uitkomst van mijn balans en resultaten overzicht in kan vullen.
Volgens mijn uitdraaien, heb ik een winst van € 69 euro.
Maar waar doe ik dat invoeren.
Voorlopig kijkt het programma alleen maar naar mijn begin en eindstand van mijn Liquide middelen.

Ik dacht, dat het programma simpel was, maar ik zie het op het moment even niet. Misschien kijk ik verkeerd
Dit alles voor 2 maanden van het afgelopen jaar, wilde daarom ook nog niet een boekhouder nemen.

Voor de rest wil ik het allemaal heel simpel houden qua invullen, geen afschrijvingen, gewoon omzetbelasting en winst gedeelte. en inkomen uit overige arbeid.

Is hier iemand die mij verder op weg kan helpen??

Alvast bedankt en vriendelijke groeten.

René Muller
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

IB aangifte fiscaal ondernemersvermogen

30 mei

Hallo René,

Welkom op administratieforum.nl!

Voor zover ik nu even kan beoordelen (ik moet zo op weg naar een klant) ga je verkeerd in de volgende passage:
Vervolgens aangekomen bij het het overzicht Activa:
Bij ondernemings vermogen weer de begin- en eind-saldo stand van mijn bankrekening ingevuld, en bij schulden en overlopende passiva, mijn omzetbelasting ingevuld.
Je vult bij ondernemervermogen je banksaldo in.
Dat is m.i. niet juist.

Ondernemersvermogen bestaat uit:

Vermogen begin
plus: resultaat lopend jaar
minus: prive opnames/stortingen lopend jaar
Is: Vermogen einde jaar.

Hopelijk heb je hier iets aan. Ik zal er vanavond nog eens goed naar kijken, als je wilt kun je me wel e.e.a. toemailen voor nadere info, dan komen we dr zeker uit..

Misschien heeft iemand anders nog goede ideeen?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Rene Muller
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei

30 mei

Hallo Tijn,

Iets later dan gepland :( ben net weer terug van het lesgeven. Nog even een en ander ter verduidelijking:
Mijn winst en verlies rekening heb ik inmiddels in orde. Ook nog even met de belastingdienst gebeld, en deze wisten mij te vertellen dat je bij de Meewerkaftrek helemaal niets moet invullen. Ik had hier nog een "0" staan, en dat accepteert het programma niet, dus dit leeg gemaakt, en het winst verlies gedeelte werd een stuk kleiner.
Vervolgen bij omzet de juiste bedragen ingevuld, en daar de kosten vanaf gehaald om de omzet te behalen, dit gaf mij een winst van 69 euro.

Tot zover geen probleem.

Echter zit ik met het volgende, overzichten van de activa en passiva, hier moet je de boekwaarden van begin en eind boekjaar opgeven.
Wat vul ik hier nu precies in?? Is dit de begin en eind stand van mijn banksaldo??
Bij activa dus de liquide middelen en de omzetbelasting,
Bij passiva het ondernemersvermogen en de omzetbelasting.

Als ik dit zo invul, dan vallen die twee netjes tegen elkaar weg. Dus dat zou opzich goed moeten zijn. maar het verschil tussen de begin en eindstand is 650 euro.
Aangezien het programma kijkt naar het ondernemersvermogen, wordt dit verschil in principe opgeteld bij de inkomsten.
Dit kan ik weer tegenboeken in box1 d.m.v. prive stortingen. Zo heb ik dus de fiscale winst en winst/verlies rekening gelijk gemaakt.

Nu loopt het programma door, en kan ik hem in principe verzenden.
Maar toch heb ik mijn vraagtekens erbij.....

Ik zal nog een en ander doornemen, maar als iemand nog aanvullingen heeft, dan hoor ik het graag.

wederom bedankt.

Gr. René
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

balans IB aangifte

31 mei

Hallo René,

Nou blij te horen dat het programma nu geen foutmeldingen meer geeft.
Iz je vraag over activa en passiva begin en eindsaldi: Je moet inderdaad de beginbalans opgeven, dit is vanzelfsprekend de eindbalans vorig jaar. (Dit om zicht te krijgen op het verloop (mutaties boekjaar) op de verschillende posten.). Maar aangezien jij in 2005 gestart bent heb je geen beginbalans, m.i. kun je hier dan 0 invullen.

Als het goed is heb je je bankmutaties geboekt in je administratiepakket. In je balans komt dan (als het goed is) automatisch het banksaldo per 31-12-2005 tevoorschijn, zoals dat ook op je afschrift staat. Dat banksaldo maakt dan onderdeel uit van je activa - liquide middelen.

Hopelijk is het je weer iets duidelijker. Als je nog vragen hebt: post gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Rene Muller
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei

31 mei

Hoi Tijn,

Wederom bedankt voor je reactie.
Een en ander is me al wat duidelijker geworden :) mede dankzij dit forum en het overige internet. Het is toch wel een mooi medium.
Ik denk dat het nu wel moet gaan lukken.

Mocht ik nog een vraag hebben, dan stel ik die nog wel.

Voor nu bedankt

Groeten René