Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
sam73
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei

Aangifte IB voor VOF

17 december

Goedemiddag allen,

Ik zit met een nogal stevig probleem waar ik een aangifte IB moet verzorgen voor een VOF.

De situatie is als volgt:
De ene Vennoot is in loondienst bij een derde en voor 10% contractueel medegerechtigd in de VOF
De andere Vennoot werkt als gastouder (overige inkomsten box 1 idd.) en is voor de overige 90% gerechtigd in de VOF.
Nu moet ik voor beide dus apart aangifte doen voor ondernemers zoals op de aangiftebrief aangegeven.

Nu komen de vragen:
1. Moet ik voor beide de volledige balans als opgemaakt in de jaarrekening opgeven?
2. De verlies en winstrekening, hoe moet deze verdeeld worden? 10-90? Of moet dit voor beide volledig opgegeven worden?
3. De verdeling van de privé onttrekkingen en stortingen. Dienen deze ook naar rato verdeeld te worden?
4. Mochten er verder nog valkuilen zijn voor dit soort aangiften? Dan hoor ik het graag
Waar een wil is is een oplossing. Stop nooit voordat debet en credit in evenwicht zijn.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

19 januari

Hoi Sam,

Ik zie dat dit topic helemaal niet is opgepakt, excuis!

Bij een VOF moet de volledige jaarrekening worden opgegeven, en vervolgens pro rata verdeeld worden over de vennoten. Ikzelf doe dat met fiscale software, en daarin kun je de aandelen opgeven en wordt dat netjes doorgerekend. Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe dat werkt met de software van de Belastingdienst, daar werk ik dus niet mee, maar ik verwacht dat je daar iets vergelijkbaars moet doen.

Prive sortingen en onttrekkingen kunnen 100% worden toegewezen op de vennoot waar dat betrekking op heeft.

Ik hoop dat je er nog iets aan hebt..

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
sam73
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei

31 januari

Het is via een iets andere weg gelukt, maar in grote lijnen kwam het overeen met je verhaal. Dankjewel voor het antwoord (beter laat dan nooit toch ;))
Waar een wil is is een oplossing. Stop nooit voordat debet en credit in evenwicht zijn.