Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
George
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei

Noodzaak kasboek

19 mei

Hallo allen,

Hoe noodzakelijk is het om voor de onderneming (ZZP'er) een kasboek in de boekhouding bij te houden.Ik doe nl. regelmatig zakelijke kosten vanaf mijn privé rekening en heb tot nu toe in het memoriaal de boeking gemaakt:

Kosten
Aan privé

Bij de IB aangifte heb ik deze privé boekingen onder het kopje van de privé stortingen geplaatst.Ergens vermoed ik dat dit niet klopt en dat ik al deze vanuit privé betaalde zakelijke kosten in een kasboek had moeten verwerken.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

privé betaalde kosten

19 mei

Hallo George,

Nee, een kasboek is in jouw situatie niet noodzakelijk en m.i. zelfs niet wenselijk.

Voor zover ik kan beoordelen heb je het juist opgelost.
De boeking is correct (wellicht een aparte grootboekrekening gebruiken 05** privé betaald in Kapitaal). Zorg wel dat je de privé betaling kunt aantonen middels afschriften.

Ook in de IB aangifte is jouw interpretatie m.i. juist. Je moet een kapitaalsvergelijking maken, dus totaal gezien moet het kapitaal altijd sluiten, en je winst overeenkomstig v&w moeten zijn.

Vanwaar jouw vermoeden dat het niet klopt?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
jaap
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 december

4 juli

Hallo George,

Ik kan me goed vinden in de opmerking van Tijn, met de toevoeging daarbij dat een kasboek niet verplicht is, mits er geen omzet contant wordt ontvangen. Mijn ervaring is dat de fiscus in dat geval wel een kasboek wil zien, ter verantwoording van de ontvangen omzet.

Jaap
 
Niels
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei

25 mei

Via de zoekfunctie kwam ik uit bij dit topic, ik heb ook een vraag over het bijhouden van een kasboek maar dan over software.

Particulier hou ik mijn kosten bij met het
kasboek van ing . dit werkt heel goed maar voor mijn zakelijke rekening zit ik bij abn amro. Is er ook hiervoor een handige methode om een soortgelijk geautomatiseerd (en goedkoop!) kasboek bij te houden?

Alvast bedankt.

Niels.