Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Bronhi
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 maart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Gratis administratie tool/programma....

22 maart

Hallo iedereen,

Martijn heeft mij op higherlevel getipt over deze forum.

Ik zie dat jullie druk in de weer zijn met excel documenten om je administratie op orde te brengen.

Nu ben ik sinds kort mijn eigen zaak(je) aan het opzetten. Daarvoor moest ik ook op zoek naar een manier om mijn admin. een beetje op orde te brengen en houden.

Na veel te hebben gezocht kon ik niets vinden dat bij mij past. Wat ik wil is iets heel simpels, vergelijkbaars met de excel tools die hier staan, maar dan net een beetje "pro". :)

Ik ben iets voor mij zelf begonnen te maken in Filemaker PRO.

Ik heb een factuur programma-tje gemaakt in FMPro en dat lukt wel aardig, maar ik wil ook mijn uitgaves bijhouden en mijn BTW/Inkomsten (Belasting) bijhouden.

Nu loop ik daar een beetje op vast, want ik ben helemaal niet bekend met administraties en boekhouden (ben een techneut! :? ).

Dat programmatje wil ik uiteraard met ieder-ander delen, en eventueel doorontwikkelen (als daar animo voor is).

Maar aangezien ik niet verder kom, vroeg ik mij af of hier mensen zijn die mij hierin willen helpen, evt. ook mensen met FMPRo kennis.

Hier zijn de plaatjes wat ik tot nu toe heb gemaakt...

Afbeelding

Groetjes,
Essad aka Bronhi
 
Bronhi
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 maart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22 maart

Even in het kort wat 't nu kan...

Klanten:
* Je kan klanten aanmaken met hun gegevens e.d.
- Dit wordt ook in facturen gebriukt.

Facturen:
* Je kan facturen aanmaken (je kiest een klant uit klanten)
* Je kan de status van de facturen bekijken
|__ Betaald of niet betaald, dit moet overigens met de hand gezet worden.
|__ Je hebt een overizcht van je facturen (daarin kan je sorteren op bijna alles)
|__ Je kan zien of de betalingstermijn is overschreden en automatisch een aanmaning maken.
* Je kan PDF-jes van je facturen maken (of naar Excel exporteren)
* Je kan direct de PDF emailen naar je klanten. (handig)

NB. De betalingstermijn e.d. wordt automatisch berekend (je zou een veld bij klanten kunnen hebben die de default betalingstermijn bepaalt) Nu heb ik dit globaal (14 dagen) voor iedereen.


Dit kan er nog niet, maar zou ik wel graag willen:

Uitgaves: (Ik weet niet hoe je dit in de administratie wereld noemt)
Dit is in principe geen probleem, dat kan ik wel maken. Alleen moet ik, als ik met journaalposten en grootboekrekeningen wil werken, dit goed onder de knie krijgen (ik heb geen idee wat 't precies is, vaagjes)

* Je uitgaves bijhouden (Dagboek misschien)
* Overzicht van alle uitgaven (incl sorteren)

BTW:
* De af te dragen btw berekenen (ingekomen BTW - betaalde BTW)
* ....

Rapporten/Overzichten:
* Balans
* Winst & Verlies
* BTW aangifte
* (wat nog meer...)

Inkomstenbelasting:
* Nog niet echt over nagedacht, maar 't zou wel handig zijn...


Ik moet nog eigenlijk nog doorkrijgen hoe dat zit met de grootboekrekeningen en balans/W&V enz.. Dat snap ik nog niet helemaal.
Ik heb een tweetal boeken, maar die zijn zo onhandig, misschien weet iemand van jullie een goed boek om mee te beginnen?

Gr. Essad
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Freeware administratietool

23 maart

Hallo Essad,

Bedankt voor je post en welkom op administratieforum!
Zo te zien heb je al een prettige tool ontwikkeld voor facturatie, ziet er goed uit.

Het door-ontikkelen naar een eenvoudig en strak freeware boekhoudprogramma vind ik in basis een super goed idee. Ik sta hier zeker voor open, dit zou een fantastische aanvulling zijn voor administratieforum. Vooral omdat veel ondernemers hier behoefte aanhebben.

Een boekhoudprogramma heeft wel wat meer voeten in de aarde dan een facturatie applet, maar dat wist je al. Je noemt zelf al de uitgaves (inkopen) die toegevoegd moeten worden, en daarnaast heb je ook nog bank/kas mutaties en memoriaal. Deze mutaties worden door een boekhoudprogramma verzameld en hiervan worden verschillende rapporten gemaakt, zoals oa balans en V&W, BTW aangifte en specificatie. Al met al een leuke oefening :D .

Wat ik mij afvraag is waarom Filemaker pro. Ik begrijp dat het een database programma is, hetgeen in basis geschikt is om een boekhoudprogramma mee te maken.

Een nadeel van Filemaker Pro is dat niet iedereen het heeft, en het niet gratis is (€ 179,-?). Ik denk wel dat als je een pakket ontwikkelt met de bedoeling gratis het niet handig is dat men dan wel een licentie FMpro moet aanschaffen.

Is een webbased programma niet een optie in dat geval, dan ben je niet afhankelijk van welke software de gebruiker heeft (naast een browsertype).

Al met al klinkt het mij als muziek in de oren als techneuten en financials de krachten gaan bundelen en een mooi programma gaan ontwikkelen.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Bronhi
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 maart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23 maart

Bedankt Tijn,

Wat betreft Filemaker pro; Met filemaker pro advanced heb je de mogelijkheid om executable files te maken, dus je kan een stand-alone programmatje maken dat overal te draaien is (windows). Dus dit kan je gratis distribueren.
Ik heb al wat ervaring met filemaker dus ik ben er wel thuis in, wat betreft desktop-databases lijkt mij dit een geschikt product. Daarnaast is het robuust en snel (veel sneller dan webbased).

Ik weet dat een boekhoud programma veel meer inhoudt dan wat ik beschrijf, maar ergens moet je een grens trekken (al heb ik die nog niet gevonden).

Ik heb aan web-based ook gedact, maar ik zie een paar nadelen daarvan.

Ten eerste: Er moet ergens gehost worden, dit wordt moeilijk als je 't gratis wil aanbieden. (Misschien i.c.m. advertenties van bijv. Boekhoudkantoren)

Ten tweede: De beveiliging, een (centrale)webserver is moeilijker te beveiligen dan een stand-alone programmatje op een pc.

Maar daarnaast lijkt het me geweldig om iets webbased te hebben, want ik ben ook niet altijd op "kantoor"! Dus om overal bij mijn administratie te komen zou webbased handig zijn.

Dus ik zit een beetje te twijfelen, in eerste instantie lijkt het mij verstandig om dit maar eens te maken, en daarna eens te kijken of er iets webbased gemaakt zou kunnen worden.

Dus... Wat denken de anderen? :)

Gr. Essad
 
Crymoto
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 januari

Beschikbaarheid van je programma

9 januari

Beste Bronhi,

Ik ben erg benieuwd naar je facturatie programma. Zou je me misschien kunnen benaderen met deze versie. Wil het graag eens gebruiken, ziet er erg mooi uit.

Met vriendelijke groet,

Harjo
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

10 januari

Harjo,

Ik heb het vermoeden dat je geen reactie zult krijgen. Zoals je kunt zien dateert het laatste bericht van Bronhi uit 2006. Als ik bij de gebruikerslijst ga kijken zie ik dat hij in totaal 3 berichten heeft geplaatst; m.a.w. na de enthousiaste berichten omtrent zijn factureringsprogramma'tje is het ijzig stil gebleven. Zijn website bestaat nog wel maar heeft geen inhoud, dus....

John
 
smithloo
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 januari
Contacteer:

Re: Gratis administratie tool/programma....

24 maart

Een boekhoudprogramma heeft wel wat meer voeten in de aarde dan een facturatie applet, maar dat wist je al. Je noemt zelf al de uitgaves (inkopen) die toegevoegd moeten worden, en daarnaast heb je ook nog bank/kas mutaties en memoriaal. Deze mutaties worden door een boekhoudprogramma verzameld en hiervan worden verschillende rapporten gemaakt, zoals oa balans en V&W, BTW aangifte en specificatie. Al met al een leuke oefening
Als u een samenwerking nodig heeft, bezoek ons dan https://www.qualitybacklink.net