Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
yvonne11
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 juli

probleem met schoonboeken BTW

27 juli

Hallo,

Ik heb een probleem met het schoonboeken van de diverse BTW-rekeningen.
Ik gebruik het Osirius programma, Totaal Boekhouden.

Ik heb voor het schoonboeken een memoriaalboeking gemaakt die er als volgt uitziet:

1591 € 25,97 credit
1592 € 6,89 credit
1595 € 81,75 debet
1510 € 99,20 debet
1590 € 148,- credit
9010 € 0,09 credit ( boekingsverschillen).

Heb de volgende BTW rekeningen aan het eind van 2009 staan:

1591 Betaalde voorbelasting hoog € 0,-
1592 Betaalde voorbelasting laag € 0,-
1595 Betaalde BTW € 81,75 (Debet)
1510 Af te dragen BTW hoog € 0,-
1590 Afdracht BTW € 0,-


Alles lijkt dus in orde alleen de rekening Betaalde BTW niet.

Heb al van alles gezocht en geprobeerd maar heb geen idee hoe ik dat kan gladtrekken.

Grtz,

Yvonne
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

27 juli

Yvonne,

Zo te zien heb je alle BTW rekeningen schoongeboekt naar 1595 en blijft daarop vervolgens dus een saldo staan van 81.75.
Het zou dus inhouden dat je nog 81.75 van de belastingdienst te vorderen hebt. Dat zou overigens moeten sluiten met de aangifte die je eind 2009 hebt gedaan.
Even een vraag overigens: heb je, gezien de grootte van de bedragen, wel gebruik gemaakt van de KOR?

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
yvonne11
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 juli

schoonboeken BTW

27 juli

Uiteraard heb ik gebruik gemaakt van de KOR.

Heb daarvoor telkenmale een boeking gemaakt naar incidentele baten en lasten.

Vind het wel vreemd dat als ik nu een nieuwe aangite BTW bekijk van het 4e kwartaal dat hij sterk verschilt van wat ik bij de belastingdienst heb ingediend.
Vraag me toch echt af wat er fout gaat.
 
yvonne11
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 juli

schoonboeken BTW

27 juli

Moet er trouwens nog wel aan toevoegen dat ik diverse uitgeschreven facturen heb moeten crediteren daar de debiteur ( na diverse aanmaningen en inschakeling van een incasso-buro) niet heeft betaald. Misschien dat dat nog van invloed is geweest?

grtz,

Yvonne
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

27 juli

Die boeking naar Incidentele baten en lasten is keurig. Maar dan moeten de BTW rekeningen daarna toch echt netjes op nul lopen.

Dat de door het systeem berekende aangifte 4e kw afwijkt is logisch als je correctieboekingen hebt gemaakt.

In je oorspronkelijke bericht gaf je echter een journaalpost op die toch niet betrof de wegboeking naar Incidentele baten en lasten. Ergens moet je nog een slag hebben gemist.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

27 juli

Betreffende die debiteur: zeker als je die boeking in het desbetreffende boekjaar hebt gedaan waarin nu het btw probleem speelt, dan heeft dat invloed. Wellicht dat het bedrag van 81.75 daarmee te maken heeft.


John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
yvonne11
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 juli

schoonboeken btw

28 juli

Misschien heb ik het helemaal mis hoor.
Maar zou het niet zo moeten zijn dat als ik per kwartaal de te betalen/te ontvangen btw wegboek naar bijv. Bank ( bij teruggave) en Incidentele baten en lasten ( bij gebruik van KOR) dat dan de rekeningen vanzelf glad-lopen ( op hooguit de afrondingsverschillen na) ?
 
yvonne11
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 juli

28 juli

Ik weet dat ik lastig ben.
Heb nog eens gekeken naar de diverse kwartaal-aangiften van 2009.
Nadat ik ( zei het misschien te laat) de diverse creditboekingen naar de niet betalende debiteur heb ingeboekt heb ik nu verschillen de de aangiften.
Oftewel de aangifte die naar de belasting is gegaan klopt niet meer met de aangifte welke ik opnieuw bekijk van de betreffende periode.
Het gaat om de volgende:
3e kwartaal: middels KOR geboekt € 115,-
na korrektie: terug te vorderen €5,-

4e kwartaal: middels KOR geboekt € 97,-
na korrektie zou dit echter € 137,- moeten zijn

Heb denk ik dan dus een teveel aan KOR geboekt gehad van € 60,-

Dit zou ik dan ook nog moeten corrigeren? (zo ja, hoe?)
Blijf dan nog wel met een verschil zitten van € 21,75 (81,75-60)

Groetjes,

Yvonne
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

28 juli

Misschien heb ik het helemaal mis hoor.
Maar zou het niet zo moeten zijn dat als ik per kwartaal de te betalen/te ontvangen btw wegboek naar bijv. Bank ( bij teruggave) en Incidentele baten en lasten ( bij gebruik van KOR) dat dan de rekeningen vanzelf glad-lopen ( op hooguit de afrondingsverschillen na) ?[unquote]

Correct!

V.w.b. het bericht met de kwartaalcijfers: dat is mij nog niet geheel duidelijk. Hoe kan je nu een KOR toepassen in een kwartaal en dan nog geld toe krijgen?
En ja, als je achteraf debiteuren terugdraaid waarvan de btw niet in de aangifte is betrokken dan houd je dus een vordering over, waarmee de KOR verminderd had moeten worden. Dat bedrag boek je derhalve weg naar Incidentele baten en lasten. Je zult echter wel eventueel de aangifte moeten suppleren!

John

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
yvonne11
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 juli

28 juli

Ter info:
3e kwartaal: middels KOR geboekt € 115,-
na korrektie: terug te vorderen €5,- (in plaats van 115,- KOR)

Kan dus die €60,- gladtrekken. (Thanks! :D )
Hou dan nog wel 21,75 over (?)

Wat bedoel je met aangifte suppleren? :shock:

Grtz,

Yvonne
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

28 juli

Volgens mij gaat er iets niet lekker. Als je de KOR toepast kan je geen BTW meer vorderen tenzij je de KOR weer inlevert. Anders gezegd: als je in aanmerking komt voor de KOR dan behoef je geen (of minder) BTW af te dragen maar de betaalde BTW op inkopen moet je dan voor eigen rekening nemen.

Onder mijn berichten staat een verwijzing naar mijn website. Daar vind je mijn emailadres.

Zet nu eens netjes op in een aantal kolommetjes:

Af te dragen BTW
Te vorderen BTW
Toegepaste KOR
Saldo
Ontvangen van BD
Betaald aan BD

en dat per kwartaal zoals de aangiften hebben geluid.

Daarnaast even een overzicht van de naderhand geboekte bedragen op btw rekeningen (zoals van die afgeboekte debiteuren).

Dan ga ik eens even studeren op die cijfertjes want anders blijven we oeverloos heen en weer praten wat er nu moet gebeuren.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning