Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
petervv
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 januari

kleine ondernemers regeling

12 januari

Ik heb een eenmanszaak en heb een omzet die niet boven de 1345 komt. Nu moet ik dit kwartaal belastingaangifte doen.

Nu heb hier een vraag over. Als je aangifte doet dan kom je bij punt 5 (Berekening totaal).

Stel het ziet er zo uit:

5a subtotaal € 100 (mijn omzetbelasting)
5b Voorbelasting € 25
5c Subtotaal € 75

Kan ik dit bedrag van 5c bij 5d (kleine ondernemers) invullen of zie ik het heel fout?


Alvast bedankt!
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

12 januari

Beste Peter,

Dat zie je heel goed. En als het goed is, is het saldo te betalen daarna nul.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
petervv
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 januari

12 januari

En stel dat het er zo uit ziet:

5a subtotaal € 25 (mijn omzetbelasting)
5b Voorbelasting € 100
5c Subtotaal € -75

Wat vul ik dan in bij 5d kleine ondernemer? Niks?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

13 januari

Beste Peter,

Inderdaad, dan vul je nul in bij KO regeling, en je hebt dan vervolgens een saldo van 75 terug te ontvangen btw.

Overigens is de grens voor de KO regeling niet 1345 omzet, maar 1345 saldo af te dragen btw.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

13 januari

Wellicht nog een kleine aanvulling op bovenstaande:

De KOR werkt op jaarbasis dus als je in een kwartaal BTW moet afdragen kan je die afdracht tenietdoen (binnen ded regels) door de KOR in te vullen; saldo te betalen wordt nihil.

Indien je in een volgend kwartaal te vorderen hebt kan je dat inderdaad vorderen, maar het is wel beter dan eerst de KOR uit het voorgaande kwartaal voorzover mogelijk te verrekenen.

Immers aan het einde van het jaar kan je maximaal op nihil uitkomen en niet, met gebruikmaking van de KOR op een per saldo terugontvangen bedrag. Wat wel kan is, door b.v. veel inkoop of kosten, per saldo over het gehele jaar uitkomen op een te vorderen bedrag maar dan moet de KOR op nihil staan.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
Leon
Berichten: 3
Lid geworden op: 4 april

5 april

Allereerst: pluim voor dit forum, de duidelijke uitleg en taalgebruik.

Ik zit in een soortgelijke situatie als petervv, en ben blij dat ik eindelijk meer (duidelijke) informatie aantref over de KOR, want ben er al uren naar op zoek.
Op het internet heb ik op meerdere sites gelezen dat het verstandiger is om de KOR pas aan het eind van het jaar toe te passen .... maar ik begrijp het volgende nog niet echt ... :?

Stel dat ik (voor het gemak) gestart ben in kwartaal 3 en het volgende heb:

5a verschuldigde omzetbelasting € 100
5b voorbelasting € 25
5c subtotaal € 75
5d 0 (want die bewaar ik voor kwartaal 4)
5g te betalen € 75

en voor kwartaal 4:
5a verschuldigde omzetbelasting € 50
5b voorbelasting € 75
5c subtotaal € -25

Wat moet ik dan bij 5d invullen ? 0 of mag ik daar € -75 invullen (het bedrag dat ik in kwartaal 3 moest betalen) ??

Alvast bedankt voor jullie moeite !

Groeten, Leon
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

5 april

Leon,

Welkom op dit forum en dank voor de lovende woorden.

Je vraag:
3e kwartaal is uiteraard zonder meer in orde als je de kor wilt bewaren voor het 4e kwartaal.
De kor werkt op jaarbasis dus als we het 3e en het 4e kwartaal bij elkaar nemen krijgen we verschuldigde btw 150 en voorbelasting 100; ergo per saldo een kor van 50.

De kor van 50 wordt gevoegd bij het subtotaal 5c en wordt daarna dus -75. Met andere woorden je vordert 75 terug van de belastingdienst. Dat is ook correct want de aangifte van het 3e kwartaal van 75 heb je toendertijd moeten betalen.
Over beide kwartalen gezien is het saldo dus nihil (eerst 75 betaald nu 75 terug) en dat is exact de functie van de kor. Beneden een bepaald niveau betaal je niets (even afgezien van het afbouwende element in de regeling).

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
Leon
Berichten: 3
Lid geworden op: 4 april

5 april

Dank je wel voor je snelle reactie, John.
Het kwartje is (eindelijk) gevallen.


Groeten, Leon