Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
starter01
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 oktober

Welk Administratiekantoor levert het beste voor de klant....

10 april

Een vraag die forumleden het beste vanuit hun ervaring kunnen beantwoorden.

Ik merk dat de dienstverlening van administratiekantoren zeer divers is bij het aanbieden van hun diensten.

Praktijk case: zzp'er (EZ) kapper: (verschil prijsrange administratiekantoren 1200 vs 250 euro p/j).

Zelfde opdracht: "Voldoe aan de wettelijke eisen zoals de fiscus stelt" Het ene kantoor fabriceert een jaarrekening, boekt maandelijks alle facturen in Exact, scant boekingsstukken in, etc. en doet jaarlijks aangifte IB en BTW. berekent 100 euro p/mnd.

De ander roept, geef mij alles in 1x eind december en ik verzorg de aangifte OB en BTW zonder jaarrekening Balans / V&W (voor externe publicatie) op te stellen.

De vraag is hoe deze persoon dit ook in een administratiepakket vastlegd? en dus feitelijk alles extracomptabel doet.

En wie doet het nu eigenlijk goed?

Vraagstelling: Is de dienstverlener voor de zzp'er niet te standaardiseren, waardoor de prijstelling wat transparanter wordt, bijvoorbeeld voor bepaalde veel voorkomende beroepen:
- kapper (geen personeel)
- ICTer (geen personeel)
- klusjesman / aannemer (geen personeel)

Kortom zijn voor deze beroepen de minimum werkzaamheden (en hoe) en maximum werkzaamheden als administratiekantoor te beschrijven?

Is bijvoorbeeld het boeken in een administratiepakket altijd noodzakelijk?
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

11 april

Beste Starter,

Je poging om zaken te standaardiseren begrijp ik maar zal tot mislukken zijn gedoemd. De diensten die een administratiekantoor kan leveren zijn nl. zo divers dat daarvoor geen normen zijn te stellen.

Uiteraard is er onder administratieve dienstverleners, evenzeer als onder welke andere dienstverlening dan ook, kaf onder het koren. De enige manier om daar achter te komen is ervaring in de praktijk.

Het uitgangspunt voor een ondernemer (ZZP'er of niet) is dat hij in ieder geval minstens enig verstand van boekhouden moet hebben. Verder hangt het er vanaf hoeveel affiniteit de ondernemer met het vak heeft en in hoeverre hij van zins is en de tijd heeft om (een gedeelte) van zijn administratie zelf te verzorgen.

In Nederland is elke ondernemer vrij in het kiezen van de middelen die hij gebruiken wil om zijn administratie te voeren. Dat kan dus zijn b.v. papier, een spreadsheet, een boekhoudprogramma etc. Wat wel verplicht is, is het voeren van een boekhouding.

Nog te veel is het verzorgen van de administratie (incl. het voeren van een boekhouding) een ondergeschoven kindje. Volkomen tenonrechte overigens en dikwijls komt deze houding in wat slechtere tijden keihard terug naar de ondernemer in negatieve zin.

Hoe dan de zaken op te zetten? Zorg in ieder geval dat je de basisprincipes van het boekhouden begrijpt. Zorg dat je een balans en resultatenrekening kunt lezen. Bepaal vervolgens hoeveel tijd en zin je hebt om zelf aan de boekhouding te werken. Daarmee is tevens bepaald wat moet worden uitbesteed.

Resteert de keuze van een administratiekantoor/boekhouder. Zoals eerder gememoreerd zal de ervaring hier moeten worden opgedaan in de praktijk.
Deze keuze is geen andere dan voor een huizenbezitter die weliswaar een hamer en zaag kan hanteren maar daarmee met succes nog geen dakkapel op zijn huis kan plaatsen. Ook hij zal iemand moeten vinden die dat voor een redelijke prijs en goed kan doen.

Voor wat betreft de voorbeelden die je hebt gegeven het volgende:

een boekhouding moet met grote regelmaat worden bijgewerkt en ter beschikking staan. Daarmee kan je, mede met de basiskennis, ook beoordelen of deze goed wordt gevoerd voorzover deze uiteraard is uitbesteed. Jaarlijks bijwerken is geen optie in mijn ogen. Dit is broddelwerk.

Voor wat het jaarwerk betreft: voorzover dit wordt uitbesteed wederom beoordelen met je eigen kennis van zaken. En kritische vragen stellen; zo leer je je pappenheimers kennen.

Als je langs de hierboven aangegeven paden werkt zal je zien dat je, zeker na verloop van tijd, heel goed in staat bent om te kunnen beoordelen of het werk wat je hebt uitbesteed goed gedaan is en voor een redelijke prijs.

John
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

dienstverlening administratiekantoren

11 april

Beste Starter01,

Interessant onderwerp, en goed dat dat onderwerk op Administratieforum langs komt. Ik sluit mij geheel aan bij het betoog van Ecofin. Ten eerste is er een grote varieteit in de dienstverlening van administratiekantoren, daarnaast is het zeer afhankelijk hoeveel de ondernemer zelf doet. Hoe minder je uitbesteedt, hoe lager de rekening als het goed is.

Wat ik nog even toe wilde voegen is het volgende. Ik ken ook ondernemers die met hun 'schoenendoos' naar een accountantskantoor gingen, en de hele boel daar lieten verzorgen. Dat is wat je noemt de hoofdprijs. De meeste tijd gaat dan zitten in documenteren en boeken. Dat zijn werkzaamheden die zeker niet voor meer dan 50 / 60 euro per uur moeten worden berekend, maar waar een accountanskantoor gerust tussen de 80 en 140 euro per uur voor rekent.

Fiscaal / financieel advies is echter een ander verhaal, dat zijn veel complexere werkzaamheden, met bovendien een aansprakelijkheids kwestie. Zorg er dus ook voor dat je de juiste zaken bij de juiste partijen uitbesteedt.

In het verleden heb ik bijvoorbeeld ook klanten gehad die al het voorwerk in excel deden. Het enige dat wij nog moesten doen was een globale check, informatie totaliseren en jaarrekening opmaken. Dan kun je voor tussen de 250 en 500 euro per jaar klaar zijn, en voldoe je aan de wettelijke eisen.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management