Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
evijlbri
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 maart

Kosten <450 euro

3 maart

Mijn vrouw is in 2008 part-time een kleine onderneming gestart waarvan ik de administratie aan het opzetten ben. Nu heeft zij tot op heden eigenlijk alleen maar transacties gehad (zowel "investeringen" als inkomsten) onder de 450 euro. Ik heb begrepen dat uitgaven onder de 450 euro als kosten worden gezien.

Wat ik niet helemaal begrijp is hoe deze kosten vervolgens op de balans terecht komen. Als ik het goed begrepen heb komen alle kosten via de winst en verliesrekening op de balans. Hoeven de gekochte artikelen dan niet separaat op de balans te worden vermeld? Dan hoeven er dus ook geen aparte grootboekrekeningen voor worden gemaakt. En blijft de balans dus relatief simpel. We hebben dan alleen het kasboek en bankrekening aan de debetzijde en het eigen vermogen aan de creditzijde?
Klopt deze redenering?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

3 maart

Beste Evijlbri,

De kosten worden geboekt in de verlies en winst rekening, en beinvloeden daarmee het resultaat van de boekperiode. De V&W heeft voor de periodeafsluiting een saldo, zijnde resultaat periode. De balans heeft een zelfde saldo, maar dan tegengesteld. De Balans plus de V&W zijn ten alle tijden nul.

Bij het afsluiten van de periode (meestal jaar) wordt het saldo V&W tegengeboekt naar de balans (Eigen vermogen), zodat zowel de V&W als de balans saldo nul hebben, en op de balans het resultaat periode aan het eigen vermogen wordt toegevoegd.

Bedoel je met gekochte artikelen handelsvoorraden?

Ik hoop dat het je wat duidelijker is, als je nog vragen hebt, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
evijlbri
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 maart

4 maart

Tijn, bedankt voor je reactie!

Het gaat om een bedrijf voor de verkoop van make-up producten en het stylen van met name bruiden. Alle uitgaven die gedaan zijn in het kader van het bedrijf liggen onder de 450 euro. Dat wil zeggen zowel het inkopen van de producten die vervolgens weer doorverkocht worden (ik neem aan dat je dit bedoelt met handelsvoorraad), maar ook zaken die gebruikt zullen worden in de bedrijfsvoering (bijv een grote beautycase a 200 euro waarin alle spullen vervoerd worden).

Ik begrijp dat een balans incl W&V rekening altijd saldo nul moet hebben. Het ging mij vooral om hoe ik om moest gaan met zaken die ik meer zou zien als investeringen - maar omdat ze onder de 450 euro liggen kosten zijn - zoals de beautycase.

Ik heb e.e.a. gelezen over boekhouden en daarin wordt steeds gesproken van het opvoeren van dit soort investeringen als aparte grootboekrekeningen op de balans (maar daarbij gaat het steeds om investeringen boven de 450 euro).
Toen las ik dat alle uitgaven onder de 450 euro sowieso als kosten worden gezien en op de W&V rekening komen. Vervolgens is het mij niet helemaal duidelijk hoe ik met die producten (zoals de beautycase) om zou moeten gaan.

Maar als ik het goed begrijp heb ik bij het aankopen van de beautycase van 200 euro die wordt betaald van de bankrekening, slechts de volgende mutaties op de balans:
bankrekening -200
W&V rekening -200 (en de W&V valt vervolgens onder het eigen vermogen)

en dus NIET (zoals ik een investering volgens mij opgevoerd zou worden):

beautycase 200
bankrekening -200 (of als het een investering is uit prive gelden: eigen vermogen 200)
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

4 maart

Ha Evijlbri,

Dit soort kosten boek je op de rekning 'kleine aanschaffingen' in de algemene kosten, verlies en winst rekening (dus niet op de balans).

Met welke administratiesoftware werk je?

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
evijlbri
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 maart

5 maart

OK, het klopt dus dat bv de beautycase niet separaat op de balans komt. De algemene kosten zijn dus een onderdeel van de W&V rekening.

Aangezien het zo'n klein bedrijf betreft hebben we nog geen administratiesoftware in gebruik. We hebben even naar een aantal pakketten gekeken (op internet staat ergens een uitgebreide site, met vergelijkingen en via die site heb ik een aantal gratis pakektten gedownload) - toen bleek echter dat je een behoorlijke boekhouder moest zijn om zo'n pakket in te kunnen vullen. We hebben een controller ook nog even naar de pakketten laten kijken maar die gaf aan dat het gebruik van dergelijke pakketten behoorlijke overkill was voor het bedrijfje. Vervolgens hebben we op besloten voorlopig niet een dergelijk pakket te gebruiken.

Ik ben redelijk handig met Access en heb vervolgens zelf een module daarin gemaakt die facturen aanmaakt (volgens alle geldende regels van wat er op een factuur moet staan) en waarin op basis van deze facturen alle inkomende / uitgaande kosten worden vastgehouden. In principe heb je dan alle transacties en betaalde/ingekomen BTW, en ik wilde daar nu ook een balansje aan hangen, zodat we voor de aangifte richting belastingdienst helemaal gedekt zijn.

Ik heb toen een boekje over het opzetten van een balans gekocht en daar e.e.a. in gelezen (oa over de grens van 450 euro). Hieruit blijkt nu dat de balans echt supersimpel gaat worden, want alle transacties komen eigenlijk in de Winst en Verliesrekening, die vervolgens als een mutatie op het eigen vermogen op de balans komt. Verder heb ik nog het kasboek en bankrekening op de balans om de dubbele administratie kloppend te maken. En dat is het toch?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

5 maart

Zo te lezen heb je het allemaal prima begrepen. Houd in je database programma ook rekening met de koppeling met liquide middelen, dus bank / kas. Ik neem niet aan dat je die ook in de database boekt, wellicht kun je in de kosten en opbrengsten regels wel een veld betaald / ontvangn toevoegen.

Success, als je nog verder vraqgen hebt, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management