Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
robdev
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 januari

Hoe zat het ook alweer?

31 januari

Ik ben 10 jaar na het afronden van mijn opleiding pas begonnen met een baan in de boekhoudeing bij een productiebedrijf.

Nu gaat het op zich goed, maar ik heb erg veel moeite met het plaatsen van boekingen die de programma's maken...Wat gebeurt er eigenlijk?

Zou iemand mij weer even kunnen laten zien hoe de balans en verlies/winst rekening er ook alweer uit zien?

En hoe de boekingen verlopen van inkoop tot productie tot uiteindelijk facturatie?
Dit zal voor de meesten vrij basis zijn, maar het kwartje moet bij mij weer even vallen en hoop met een helder overzicht dit te laten gebeuren.

Alvast bedankt!
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

administratie

31 januari

Beste Robdev,

Welkom op administratieforum. De vraag die je stelt is er algemeen, en gaat feitelijk over de basis van de administratie, en gaat te ver om zo even te beantwoorden. We hebben daar al enige topics over, zie o.a. deze.

We gaan overwegen of we hier niet een stuk aan moeten wijden. Mocht je ondertussen nog specifieke vragen hebben: post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
robdev
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 januari

2 februari

Hallo Tijn,

Bedankt voor de informatie,

Als ik alles zo lees, komt het allemaal wel weer bekent voor.

Kun je mij helpen aan een 'voorbeeld' verlies & winstrekening.

Zo kan ik is kijken hoe die er ook alweer uit ziet en wat er zoal op kan staan.

Verder Zag ik dat het EV berekend wordt met de uitkomst V&W.

Stom dat het allemaal zover kan zakken als je het jaren niet gebruikt.
Super dat er een site als deze is om te helpen!

Gr Robin
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

2 februari

Ha Rob,

Een voorbeeld V&W kun je vinden in de concept jaarrekening die op administratieforum staat, dit topic kun je Hier vinden. Onderdeel van de jaarrekening is de verlies en winstrekening.

Het saldo van de Verlies & Winst is inderdaad een Eigen Vermogen post. Bij de jaareinde verwerking wordt dit saldo doorgeboekt naar de balans.

Logisch dat dit soort kennis wegzakt als je het niet gebruikt, maar goed te lezen dat het dus nog wel ergens zit ;-)

Success,

Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
SebastiaanDebitoor
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 maart

Re: Hoe zat het ook alweer?

30 maart

Hi Robdev! 

Als je je boekhouding eens op wilt frissen, kun je een kijkje nemen in ons woordenboek. 

Je vindt hier onder ander uitleg en voorbeelden van zowel de balans als de winst- en verliesrekening

Hopelijk heb je er wat aan :)

Sebastiaan van Debitoor