Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
micasa001
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 november

Voordelen balsting eenmanszaak

30 november

Ik heb sinds augustus een webdesign bedrijfje opgericht en maak een gemiddelde verdiensten van gemiddeld 3000 euro per maand. Nu doe ik dit als hobby erbij naast mijn studies.

Na een beetje rond kijken op dit forum en online heb ik dingen gelezen dat de belasting ook over mijn winst ( afgezien van de btw van de website ) moet worden geheven. Hoe zit dit allemaal en wat moet ik dan allemaal opgeven.

Nu doe ik het als volgt: Ik bereken de btw per verkochte website / webhosting pakket en geeft dit op. Verder houd ik mijn winst en verlies bij in een excel bestand ( inkomsten van websites kosten van o.a. telefoon, aanschaf apparatuur, kantoor artikelen, reiskosten ).

Wat moet ik nog meer opgeven? En welke belasting truukjes zijn er allemaal? Kan ik bijvoorbeeld mijn winst in aandelen of iets dergelijks stoppen zodat ik hier geen belasting over hoef te betalen? Hoe kan ik grote onkosten maken zodat ik meer verlies draai, dit zonder steeds apparatuur aan te schaffen....

Zijn er nuttige starters regelingen om meer belasting teruggave??

<titel aangepast>
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Inkomstenbelasting eenmanszaak

30 november

Hallo Micasa en welkom op dit forum.

In basis is het zo dat je als eenmanszaak inkomstenbelasting betaalt over de opbrengsten minus de kosten die je als ondernemer in een bepaald jaar hebt gegenereerd. Dat wordt door de Belastingdienst als inkomen beschouwd, en daarover dien je inkomstenbelasting af te dragen. Deze bedragen zijn normaliter excl BTW (je hebt een BTW nummer neem ik aan?).

Nu hangt het er in jou geval van af of je voor de inkomstenbelasting als ondernemer aangemerkt wordt. Een van de criteria is o.a. dat je meer dan 1225 uur in een jaar aan jouw onderneming besteedt hebt.

Als je als ondernemer wordt aangemerkt, kun je gebruikt maken van de zelfstandigenaftrek, in de eerste 3 jaar ook de starters aftrek. Daarnaast zijn er regelingen voor investeringen. Er zijn dus zeer nuttige startersreglingen.

Als je dit jaar in augustus begonnen bent lijkt het mij moeilijk aannemelijk te maken dat je dit criterium behaald hebt, en zul je dit jaar geen gebruik kunnen maken van deze regelingen. Hierrr vind je een rekentool waarmee je inkomstenbelasting kunt berekenen met jouw gegevens, en kunt berekenen hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen als je xxx winst maakt..

Nog even voor de beeldvorming: Als je winst maakt doe je het goed, en is het gevolg dat je belasting betaalt. Zo is het nu eenmaal geregeld, en hier en daar worden er ook best goede dingen gedaan met belastinggeld. Probeer daar rekening mee te houden, en reserveer ook tijdig geld voor afdracht belastingen.

Je kunt inderdaad in een jaar ervoor kiezen om bepaalde investeringen te doen, en daarmee je winst te drukken. Doe investeringen vooral omdat ze bedrijfsmatig verantwoordt zijn, en niet alleen om je winst te drukken.
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
micasa001
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 november

-

30 november

Dank u voor de uitgebreide informatie.

Hoe zit het verder met mezelf loon geven?
Ik heb gelezen dat hier 30% belasting over wordt geheven?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

betaling 'loon' eenmanszaak

30 november

graag gedaan hoor 8)

Jouw loon als eenmanszaak is simpelweg je winst, zie onderstaand. Het doet er in feite niet toe hoeveel je hebt overgemaakt als 'loon', want jouw loon is en blijft je winst.

Logischerwijs zijn dit wel twee variabelen die in logische verhouding tot elkaar staan. Stel, als jij in een jaar 1000 euro winst hebt (waar je belasting over betaalt), is het niet waarschijnlijk dat je 2000 per maand naar prive kan overmaken als loon/winst betaling, dan zou je het kapitaal van jouw onderneming opconsumeren.

Waar heb je gelezen dat daar 30% over betaald moet worden? Dat is een mij onbekend tarief..
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management