Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Kazuma
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 maart

Kantoor ruimte delen

9 maart

Beste Mensen,

Ik heb een administratieve vraag over het verdelen van de huur. Ik ben een zzp-er (Kazuma) en samen met een andere zzp-er (Daan) delen wij sinds kort een kantoor. Onze ondernemingen hebben verder niks met elkaar te maken wij delen louter een ruimten. Ik ben de hoofdhuurder van het huurcontract en ik wil de kosten van de huur 50/50 delen met Daan. De huur bedraagt €544,30 incl. die ik aan de verhuurder betaal en mijn initiële plan was om Daan elke maand een factuur te sturen van €272,15 incl. zodat hij die kosten ook weer kan meenemen in zijn administratie. 

Toen dacht ik dat is wellicht niet zo handig omdat de belastingdienst de facturen die naar Daan stuur ziet als mijn inkomsten en moet ik zodoende daar uiteindelijk weer inkomsten belasting over betalen. Echter zijn het wezenlijk geen inkomsten maar slechts een huur die ik 50/50 deel. Tevens wil ik ook alleen mijn deel van de huur meenemen in mn administratie en aangeven bij de belasting.

Mijn vraag die ik hier stel is eigenlijk hoe kan ik dit volgens jullie het beste administratief opstellen zodat het niet word gezien als inkomsten maar dat we beide de huur betalen en ons deel daarvan kunnen meenemen in de administratie?

Alvast bedankt
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Kantoor ruimte delen

13 maart

Toen dacht ik dat is wellicht niet zo handig omdat de belastingdienst de facturen die naar Daan stuur ziet als mijn inkomsten en moet ik zodoende daar uiteindelijk weer inkomsten belasting over betalen. Echter zijn het wezenlijk geen inkomsten maar slechts een huur die ik 50/50 deel.