Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
dgvof
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 januari

Externe investering/financiering: hoe boekhoudkundig?

31 januari

k heb een VOF: dat is een feitelijk een webshop (showroom wordt ingericht en opent binnenkort). Beide vennoten hebben ook een eenmanszaak, wat hun hoofdinkomen is. De VOF is 1-1-2021 officieel gestart. Een vennoot is webshop bouwer, de andere heeft een webshop als hoofdinkomen. We hebben ieder 50% van de VOF. Tot nu toe investeren we wat er aan winst wordt gemaakt. Bijvoorbeeld in een showroom, maar voornamelijk om hoger in Google te komen. Het afgelopen jaar was er €70.000 omzet. Wij merken dat de omzet groeit naarmate onze Google posities stijgen (logisch) Tot zo ver de achtergrond. Wij hebben concurrenten die 17x, 36x en 51x zo groot zijn als wij (qua verkeer in Google). Kortom: er is nog genoeg winst te behalen en daar zullen we gestaag ook wel komen, en dat is voor ons beide prima. Het heeft niet perse haast.
 

Toch zou het niet erg zijn om wel sneller te groeien. Extra eigen middelen zijn niet toereikend (we hebben ooit beide €1000 in de VOF gestopt, that’s it), van vrienden en familie willen we geen geld lenen, en banken willen onderpand (ik wil niet mijn huis moeten verkopen omdat een webshopje niet loopt). Eigenlijk dachten we nooit aan het bespoedigen van groei, tot er zicht kwam op een mogelijke investeerder. 
 
Die komt uit Japan (om het nog even te bemoeilijken). Klinkt heel spannend, maar is een klant van mijn VOF partner zijn eenmanszaak. Man die loaded is, veel bedrijven heeft en veel financiert. Hoe dan ook: die wil €50.000 investeren om onze groei te bespoedigen. In ruil daarvoor wil hij eigenlijk maar twee dingen: 
1: bewijs dat het geld binnen een jaar daadwerkelijk tot op de laatste cent wordt besteed aan hoger komen in Google (dus: facturen zien van content writers en SEO bedrijven). Geen probleem.
2:  Vanaf maand 1, drie jaar lang, maandelijks een deel van de omzet. Geen partnerschap, aandelen of iets langdurigers. 10% van de webshop omzet, 5% van de toekomstige showroom omzet. Simpelweg op 1 februari een mailtje: januari had €8000 omzet, dus we maken €800 over. En daar zit mijn probleem: hoe pak ik dit boekhoudkundig aan? 
 

Wij doen alles in Moneybird. Ik weet dat als wij een lening afsluiten bij een bank of persoon deze op de balans komt. Elke terugbetaling wordt van de balans afgehaald en de rente zouden we boeken als kosten. Maar dat zijn gegeven bedragen, met aflos schema’s. 
 

Hier kan het twee kanten op en is het dus super variabel: de beste man kan na drie jaar €21.000 hebben terugverdiend als het tegenzit (vind hij niet erg, hij ziet het echt als investering en niet als lening). Maar het dubbeltje kan ook goed vallen en dan kan hij na drie jaar totaal ook €120.000 hebben teruggehad en dus €70000 winst hebben gemaakt. 
 
Maar hoe doe ik dit boekhoudkundig? Is zo’n scenario überhaupt mogelijk? Komt de €50.000 op de balans of wordt het gezien als een privé storting van ons als vennoten? Is alles wat we meer zouden terugbetalen rente en kunnen we dat boeken als kosten? Of zijn het privéonttrekkingen en dus “winst” wat we naar hem storten waar wij inkomstenbelasting over moeten betalen? Of moet de Japanner ons iedere maand een factuur sturen voor het bedrag wat wij hem overmaken? 
 

Jullie meedenken wordt gewaardeerd! 
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Externe investering/financiering: hoe boekhoudkundig?

31 januari

Het klinkt als buitenstaander toch vrij spannend.

Wat je wilt is een revenue based financiering. In Nederland kun je deze vinden bij Booste, Floryn, Wayflyler of Clearco. Het is in opkomst al werken deze partijen met data dat jij geeft zodra ze jouw bankrekening mogen analyseren. Op basis daarvan krijg je in feite gewoon een krediet dat je terugbetaalt door een deel van de omzet af te dragen.

Hoe je het boekt is afhankelijk van de afspraken die je maakt. Via bovenstaande financiers krijg je vreemd vermogen op je balans of een krediet bij de spelers zelf. Soms krijg je het pas zodra je facturen indient en moet je deze dus een halve dag voorfinancieren. 

Hierdoor is je balans weer in evenwicht. Maar de Japanse investeerder kiest misschien een andere weg. Als die het geld aan jullie persoonlijk schenkt (zo klinkt het) en jullie steken het zelf weer in de onderneming, dan is dit inderdaad een privéstorting. Dat kan betekenen dat je onderneming opeens veel beter scoort op kredietchecks (het eigen vermogen groeit) maar ook de belastingdienst wil dat jullie er eind van het jaar belasting over betalen (want het is geen lening, dus is het je eigen vermogen). Voor de terugbetalingen zijn facturen van de investeerder eenvoudig. Maar daarbij heb je later het nadeel dat je solvabiliteit dus opeens daalt en je kredietwaardigheid (en mogelijkheden om later een financiering op te halen of de webshop te verkopen) opeens snel afnemen. Al is dat natuurlijk wel terecht want dat is dan exact wat je met de investeerder hebt afgesproken. 

Los van het boekhoudkundige deel: zelf zou ik eerder kiezen voor een financiële, in Europa goedgekeurde instelling dan een Japanse investeerder. Jij ziet er misschien weinig risico in maar de cultuurverschillen met Japan zou ik niet onderschatten. Misschien ziet je handelspartner het anders. Je vennoot kan een belangrijke klant kwijtraken en als die inderdaad vermogend is en zich in zijn eer voelt aangetast kan dit toch best een staartje krijgen.

Al kent je vennoot de man misschien goed. Als jullie er veel vertrouwen in hebben dan moet je natuurlijk als ondernemer vooral je eigen intuïtie vertrouwen. 
 
dgvof
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 januari

Re: Externe investering/financiering: hoe boekhoudkundig?

31 januari

Hoi Admin,

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Niet verwacht om dat zo snel te zien :-). Interessante link ook, ik wist de titel totaal niet. 

Qua Japanner: Ik zie nu inderdaad in dat een prive storting geen optie is. Dan betalen we I.B. over het deel dat we aan hem terugstorten omdat het gezien wordt als winst. Ook qua langlopend vermogen past niet niet op de balans. Wat overblijft is iets waar ik tot nu toe niet aan had gedacht, maar door jouw ingeving wel! Wij starten op startdatum een factuur van €50.000 naar hem, en zolang wij de kosten binnen 1 jaar maken maken wij door de factuur naar hem geen extra winst (50000 extra omzet, 50000 extra kosten). Als hij maandelijks een factuur stuurt naar ons, worden de afdrages kosten i.p.v. privé opnamen. 

Mijn dank is zeer groot!