Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Finance-dummy
Berichten: 1
Lid geworden op: 1 mei

Margegoederen IB en OB

1 mei

Beste leden,

Ik heb een vraag over de presentatie van de omzet in de IB aangifte. 

vb: ik heb een auto van € 100,- ingekocht en deze weer verkocht voor € 200,- bij de OB aangifte geef ik aan dat ik een marge heb van € 100 (inclusief BTW). dus omzet hoog (grondslag): €82,64 en bij de btw € 17,36 te betalen.
Maar bij de IB heb ik aangeven dat mijn omzet € 82,64 is. zodat dit conform OB aangifte is. Is dit correct of moet ik hier omzet € 182,64 (€ 200- € 17,36 BTW) aangeven. en bij kostprijs verkopen € 100,-. hierbij heb ik geen aansluiting met mijn OB aangifte.

In beide gevallen geef je de correcte omzet aan alleen de presentatie is anders.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Margegoederen IB en OB

7 mei

vb: ik heb een auto van € 100,- ingekocht en deze weer verkocht voor € 200,- bij de OB aangifte geef ik aan dat ik een marge heb van € 100 (inclusief BTW). dus omzet hoog (grondslag): €82,64 en bij de btw € 17,36 te betalen.

Maar bij de IB heb ik aangeven dat mijn omzet € 82,64 is. zodat dit conform OB aangifte is. Is dit correct of moet ik hier omzet € 182,64 (€ 200- € 17,36 BTW) aangeven. en bij kostprijs verkopen € 100,-. hierbij heb ik geen aansluiting met mijn OB aangifte.
Goede vraag. Ik werk zelf niet met margegoederen en zou zelf al snel je IB-verhaal hanteren maar denk dat het beter is om de belastingtelefoon te bellen want ik lees dat er wel wat punten zijn om op te letten: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gegoederen