Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Jones
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 maart

ADministratie: urencriterium bij twee verschillende bedrijven

30 maart

Ik wilde graag een vraagstellen. Ik ben sinds 1 januari 2021 ZZP'er. Momenteel ben ik zo'n 120uur bezig per maand voor mijn ZZP onderneming en verwacht dit ook aan te houden tot het einde van het jaar. Ik heb hiernaast een VOF met 2 vrienden, de omzetbelasting heb ik gedaan voor  kwartaal 2 tm 4 van 2019 en 1e kwartaal van 2020. Na het eerste kwartaal geen aangifte gedaan omdat we geen verkopen meer hebben en tijdelijk gestopt zijn wel staat het bedrijfje nog ingeschreven. 
 
Mijn vraag is heb ik recht op zelfstandige en startersaftrek?
 
Daarnaast heb ik een vraag over een telefoon abonnement stel dat ik er een neem met onbeperkt data inclusief toestel moet deze dan op de balans en hoe komt deze dan op de balans? En stel dat ik hem los zou kopen wat gebeurt er dan op de balans?
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: ADministratie

2 april

Ik wilde graag een vraagstellen. Ik ben sinds 1 januari 2021 ZZP'er. Momenteel ben ik zo'n 120uur bezig per maand voor mijn ZZP onderneming en verwacht dit ook aan te houden tot het einde van het jaar.
Dit is genoeg voor het urencriterium. Op deze inkomsten kun je dus zelfstandigenaftrek en startersaftrek toepassen als je ook aan alle andere voorwaarden voldoet. Zo neem ik voor het gemak maar aan dat je hierbij werkt vanuit een eenmanszaak en meerdere opdrachtgevers hebt?
Ik heb hiernaast een VOF met 2 vrienden, de omzetbelasting heb ik gedaan voor  kwartaal 2 tm 4 van 2019 en 1e kwartaal van 2020. Na het eerste kwartaal geen aangifte gedaan omdat we geen verkopen meer hebben en tijdelijk gestopt zijn wel staat het bedrijfje nog ingeschreven. Mijn vraag is heb ik recht op zelfstandige en startersaftrek? 
De zelfstandigenaftrek is voor jouw persoonlijke inkomstenbelastingaangifte. Je hebt die dus maar één keer en hebt die al op basis van je eerste zaak.

Daarnaast heb ik een vraag over een telefoon abonnement stel dat ik er een neem met onbeperkt data inclusief toestel moet deze dan op de balans en hoe komt deze dan op de balans? En stel dat ik hem los zou kopen wat gebeurt er dan op de balans?
Er is eigenlijk iets meer info nodig. Zo kun je pas iets op de balans zetten als de waarde hoger is dan 450 euro en het artikel meerdere jaren meegaat. Is deze telefoon duurder dan 450 euro? Dan zet je die inderdaad op de balans. Als deze direct jouw eigendom wordt (je deze dus niet huurt). Als je de telefoon in termijnen betaalt zit er een schuld op. Die zet je dan ook op de balans. De waarde van de telefoon schrijf je af. Of je de telefoon in een keer of in termijnen betaalt heeft op de boeking van de telefoon geen verschil. Je boekt dan alleen geen schuld op de balans.