Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
WouterA
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 december

boeken opbrengst vordering

13 december

Goedemiddag,

Ik ben financieel verantwoordelijk voor een non-profit. Wij hebben een vordering staan. (op debetzijde balans). Hoe moet ik de opbrengsten (zijn dus eigenlijk af- cq terugbetalingen) boeken?

Als financiele opbrengsten (V&W rek)? en dan:

Debet bank
Credit Vordering
??

Alvast veel dank

groet Wouter
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: boeken opbrengst vordering

18 december

Hoi WouterA,

Je hebt een factuur gestuurd en dus een vordering? Dan heb je die factuur in een keer geboekt, toch? Je krijgt nu deelbetalingen voor deze factuur?
 
WouterA
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 december

Re: boeken opbrengst vordering

18 december

Hoi,
Dank voor de reply! De vordering heeft een betrekking op een ontrekking aan de liq middelen die heeft plaatsgevonden in het verleden en welke nu in termijnen wordt teruggestort. Het lijkt dus meer op een lening. Er is niet gefactureerd want in dat geval zou het inderdaad een "straight forward" JP/boeking zijn.

Veel dank

Hartelijke gr Wouter
 
henkb
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 maart

Re: boeken opbrengst vordering

24 december

Gaat het om een privéontrekking van een van de vennoten/eigenaren? Dan kun je het zien als het afnemen van eigen vermogen. Als het om een externe gaat dan kun je het zien als lening. Weet je dan hoe je het boeken moet op de balans? 
 
WouterA
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 december

Re: boeken opbrengst vordering

24 december

Veel Dank Henkb

We zijn een stichting dus geen priveontrekking tbv aandeelhouders. Er is geld ontrokken voor een externe partij en deze partij betaald het bedrag in termijnen terug, inderdaad defacto een lening. Mijn voorganger heeft de vordering op de balans gezet activa zijde. Moeten de termijnen nu via de V&W als financiele baten worden geboekt? (er wordt geen interest/rente gerekend). De balans lijkt me straightforward: vodering af en bank cq liquide middelen bij.

Alvast dank

Wouter