Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
cedricd
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 november

Uitgaande credit nota en handelskorting

13 november

Hoi, 

Stel je moet een uitgaande creditnota boeken (UCN/1) waarbij er aan je klant 10% handelskorting wordt toegestaan op de aankopen in maanden september tot en met november. Deze aankopen bedroegen in totaal 7000.00 EUR, exclusief BTW (21%) en werden reeds voor de helft betaald door de klant.

Hoe boek je deze UCN dan precies? Ik weet vooral niet wat ik moet doen met het feit dat reeds de helft betaald is door de klant moet ik dan enkel de handelskorting van 10% aanrekenen op de overige 3500.00 EUR of op het volledige bedrag?

Een student in nood,

Alvast bedankt!
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Uitgaande credit nota en handelskorting

20 november

Ik weet vooral niet wat ik moet doen met het feit dat reeds de helft betaald is door de klant moet ik dan enkel de handelskorting van 10% aanrekenen op de overige 3500.00 EUR of op het volledige bedrag?
Vanwaar je vraag? Is het vanwege het jaarverslag/belastingdienst? Daarbij kijk je namelijk niet (direct) naar de betalingen maar (eerst) alleen naar factuurbedragen. Dat er al betaald is, staat dus los van je oplossing. Voor de interne verwerking is het wel handig om op de factuur te zetten of er al een vooruitbetaling heeft plaatsgevonden, en wanneer dat was. Maar de korting gaat dus (waarschijnlijk, het is even afhankelijk van wat je precies met je klant hebt afgesproken) over het totale bedrag.