Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Martijn1978
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 januari

Computer naar privé - desinvesteringsbijtelling?

16 januari

Een cliënt van mij heeft in 2019 zijn in 2017 in de zaak aangeschafte computer naar privé gehaald. De (boek)waarde van deze computer is € 2.500 en er is op de aanschaf in 2017 investeringsaftrek op geclaimd. Hij heeft de computer uit zijn boekhouding gehaald en daar geen geld voor betaald aan privé. Vraag: moet er op de overgang van deze computer naar privé desinvesteringsbijtelling komen (en zo ja over welk bedrag moet ik dit dan berekenen - de boekwaarde of moet dat een andere waarde zijn)?
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Computer naar privé - desinvesteringsbijtelling?

17 januari

Een cliënt van mij heeft in 2019 zijn in 2017 in de zaak aangeschafte computer naar privé gehaald. De (boek)waarde van deze computer is € 2.500 en er is op de aanschaf in 2017 investeringsaftrek op geclaimd. Hij heeft de computer uit zijn boekhouding gehaald en daar geen geld voor betaald aan privé. Vraag: moet er op de overgang van deze computer naar privé desinvesteringsbijtelling komen (en zo ja over welk bedrag moet ik dit dan berekenen - de boekwaarde of moet dat een andere waarde zijn)?
Hoi Martijn,
Je vraag is op basis hiervan niet zo makkelijk te beantwoorden. Is de boekwaarde die je noemt bijvoorbeeld van 2017? Want er is toch wel afgeschreven deze 2 jaar? Zeker als deze zakelijk is gebruikt, verwacht ik van 2019 een ander plaatje. Misschien is deze zakelijk zelfs vervangen omdat die zo intensief werd gebruikt dat deze gewoon versleten was?