Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
possienl
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 december

Aanloopkosten

20 december

Goedemiddag, ik heb even een vraagje over aanloopkosten.
Ik ben op 1-1-2018 gestart met mijn onderneming maar heb in 2017 al wat zakelijke kosten privé betaald. Ik heb hier de BTW van teruggevraagd bij de belastingdienst en dit bedrag is in juli 2018 betaald.
Maar hoe verwerkt ik dit in mijn boekhoudprogramma E-boekhouden?
Ik had het geboekt als verrekeningen maar deze grootboekrekening schijnt op nul te moeten staan uiteindelijk en dat staat hij nu bij mij dus niet..

Met vriendelijke groet,
Petra
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Aanloopkosten

10 januari

Hoi Petra,

Goede vraag! Ik zou in dit geval de kosten gewoon boeken zoals ze zijn maar als datum de inschrijvingsdatum gebruiken. Dus als je een laptop hebt gekocht eind 2017, omdat je 1/1/2018 begint met ondernemen, dan zou ik die laptop 1/1/2018 boeken (nadat je bent ingeschreven bij de KvK. Ook andere aanloopkosten zou ik boeken als de kostenpost zelf maar dan dus op de eerste dag van je onderneming. 

Let wel op dat je de kosten alleen op die manier kunt boeken als ze ook werkelijk gemaakt zijn voor je onderneming. Ga je bijvoorbeeld een bestaande privélaptop zakelijk gebruiken en wil je die dus op de zaak zetten, dan koop je die als het ware van jezelf en moet je die dus boeken voor de dagwaarde.