Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
2lollypop2
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 februari

BTW buitenland?

22 februari

Wanneer het niet erg word gevonden, maak ik graag nogmaals gebruik van dit forum met een vraag die ik heb en door mijn boekhouder niet beantwoord kon worden.

Ik heb een bemiddelingsbureau. Een bedrijf kan bij ons een vacature aanmelden(telefonisch of via internet), waarvoor wij op zoek gaan naar personeel om het zo maar even te zeggen.
Het bedrijf betaald bij het aanmelden van de eerste vacature 1 malig inschrijfkosten om een jaar lang vacatures aan te kunnen melden. Hebben wij leuke kandidaten dan stellen wij deze telefonisch aan het bedrijf voor. Deze bepaald dan zelf met wie zij contact willen. Is er een kandidaat die goed bevalt en bieden zij deze ook nog eens een baan aan, dan betaald het bedrijf ons nog 1 malig een bedrag aan bemiddlingsfee.

Nu kan het voorkomen dat er een bedrijf uit het buitenland bij ons aanklopt met een vacature.
Belgie, maar ook bv Israel.
Hoe zit het nu met de BTW?
Bij zowel de inschrijfkosten als de bemiddelingsfee?
Hoe moet dit op de factuur?
 
Finovion
Xpert
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 februari
Locatie: Rotterdam

BTW BUitenland

22 februari

Je geeft het al min of meer aan in je vraag! Je hebt te maken met twee verschillende zaken. Voor de inschrijfkosten heb je waarschijnlijk de verplichting BTW in rekening te brengen. Dit omdat de activiteiten voor de inschrijving in Nederland plaats vinden.

Over de bemiddelingsfee zijn er verschillende opties c.q. meningen. In het wetboek wordt verwezen naar een groot aantal beroepen/activiteiten waarbij je geen BTW in rekening hoeft te brengen indien:

"de diensten worden vericht in het buitenland aan een in het buitenland gevestigde ondernemer".

En hoe definieer je het internet buitenland of binnenland? Als je duidelijk op zoek bent naar kandidaten in het buitenland is het duidelijk maar hoe bewijs je dat.

Mijn advies is volg de letters van de wet maar nog veel beter is maak een afspraak met de inspecteur en leg vast wat jullie overeenkomen.

Johan Brekelmans
Finovion Rotterdam
[/i]
Finovion laat ondernemers juichen over hun administratie!! Wilt u ook juichen over uw administratie neem dan contact op met Finovion.